importmoms af bog indkøbt i USA

Hej

Jeg har netop modtaget en bog købt over nettet i en amerikansk eboghandel (amazon.com). Jeg blev noget overrasket da posten krævede 59 kr i importmoms og 48 kr i fortoldingsgebyr ialt 119 kr for en bog til 220 kr.
Oplever I det samme når I bestiller varer f.eks værktøj, klinger m.m. i udlandet? Er der forskel på at købe i EU lande eller udenfor EU. Egentlig har jeg lidt svært ved at forstå det. Hvis jeg havde været i landet og købt en bog som jeg så tog med hjem i min håndbagage ville det jo ikke koste noget.

mvh Anders
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Anders,

Der er forskel på køb indenfor EU og udenfor (trediepartslande)

Told og Skat har lavet en vejledning der faktisk er ganske god at blive klog af - http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=137524&ov_id=200341

Jeg har handlet en del i USA og oplevet de til tider horrible beløb der pålægges specielle varer.

Det er værd at bemærke at der pålægges dansk moms til både varepris og fragt, også selv om du har betalt amerikansk moms. Nogle varer er så endvidere pålagt punktafgift.

Eller er der nogle bagatelgrænser på noget med 80 og 160 kr, der beregnes ikke noget (enkelte varer er undtaget herfor).

Det bedste er faktisk at handle indefor EU (eksempelvis Amazon.co.uk) når du har betalt den engelske moms, der er billigere end den danske, så er der ikke mere i det - iherttilfælde gældende for bøger.

Mvh.

René

Og hvis jeg ikke huster galt er der ikke moms på bøger i england...
Men de momses stadig ikke i Danmark...

MVH Njord
Det er rigtigt at der ikke er moms på bøger i England, men desværre sælger Amazon.co.uk så meget til Danmark at de har været nødt til at lade sig momsregistrere i Danmark. Der bliver altså lagt 25% dansk moms på forsendelser til Danmark.

For at undgå dansk moms skal man finde en boghandel, der ikke er momsregistreret i Danmark. Sidst jeg undersøgte det er et par år siden, så hvad jeg fandt ud af den gang kan nok ikke bruges i dag.

Mvh
TS
Prøv www.whsmith.co.uk
De var ikke momsregistrede sidst jeg handlede og deres udvalg er næsten som amazons.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis