Jeg har så mange spørgsmål i forbindles med vores hus - og her er lige ét af dem, der bekymrer mig ret meget lige nu:
Efter vi har fjernet tapetet (8-9 lag) i stueetagens værelser/stuer er flere af væggene mørke. Den umiddelbare tanke er FUGT - specielt fordi nogle af gulvtæppernes ender var fugtige, da vi fjernede dem.
Da det er væggene, der der vender "udad" har vi tjekket om murværket er tæt. Det ser sådan ud. Jeg har fundet et sted på nettet, hvor der er svaret på et lign. spørgsmål. Svaret siger at det kan skyldes "At der er trængt regnvand ind gennem ydervæggen, fordi der ikke er indlagt fugtisolerende paplag på forsikriftsmæssig måde." eller "At regnvand bliver overført fra formuren til bagmuren via bindere med bagfald eller vis spildmærtel i fast forbindelse mellem for- og bagmur."
Mit spørgsmål er:
Hvis det er paplaget, som I også har været inde på tidligere, er det så nok at dræne? Fundamentet ser tørt ud og der er ikke nogle planter, som står så tæt på at det holder på fugten.
Hvis det nu er fordi det er det sidste - at det er noget inden i hulmuren (der er ikke efterisoleret) - hvad gør man så????
Kan det være nok med at lufte godt ud i huset (det havde stået tomt i ca. 3 mdr. inden vi overtog det) og dernæst at male med noget fugtspærrende?????
Jeg håber der er nogen der ved noget om det!

Hilsen
T

D

WI