Fortæl mig om dit højbed

Jeg kunne vældig godt tænke mig at lave et par højbede, som skal bruges til småpigernes forsøg med køkkenhave. Jeg har forstillet mig nogle på L:1m B:1m H:50cm. Derfor har jeg søgt rundt på nettet uden større held efter fremgangsmåde og materialevalg. Jo lidt er dukket op - men ikke nok.

Hvis nogen her ligger inde med et link til udførlig vejledning, en titel på en "genial" bog om emnet (gad vidst om, der er en "Højbed for dummies" :lol: ) eller vil dele sine erfaringer med mig, vil det bare være super :!:
37 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg er ganske sikker på at du ikke skal lave dine højbede højere end maks 20 cm hvis du ønsker at planterne selv skal kunne trække vandet op...

Jeg har ikke højbede i traditionel forstand men en serie små gange ind i min køkkenhave. Køkkenhaven ligger mellem min hæk og min østvendte terasse, bag en stenkant på ca 15 cm. Her er gangene mellem bedene 40x40 cm beton fliser og bedene er ca 85 cm brede. Det giver mulighed for at kunne luge bedene uden at skulle gå i disse.

MVH Njord
Jeg er netop i fuld gang med at lave højbede i min køkkenhave. Jeg har valgt at lave mine bede 1,20 m x 1,20 m. Jeg har lavet rammer til bedene af trykimprægnerede brædder og stolper - højden på rammerne er således 40 cm (stolperne lidt længere), og det er meningen, at man skal grave rammerne ned, så der er ca. 20 cm over jorden, og 20 cm under. Endvidere blander jeg sand og spaghnum i bedene, da min jord er temmeligt leret. Jeg har gange mellem bedene på ca. 1 m's bredde, og de er dækket med barkflis.
Rigtig god fornøjelse! smile

Lillelit
Takker begge to for hjælpen. Nu begynder jeg at kunne se fidusen (jeg er stadig åben for beskrivelser/billeder fra andre). Den med vandet havde jeg overset i første omgang.

Der, hvor de gerne skulle stå, er der også lidt leret. Derfor havde jeg tænkt at dække bunden med hønsemøg/halm, herover kompostjord og til sidst de 20 cm. havejord, som jeg har knoklet med at grave op i første omgang. Lyder det helt ude i skoven?
Trykimprægneret træ er nok ikke det bedste til et højbed.
Imprægneringen er foretaget med nogle stoffer/kemikalier, som er ret så giftige, og som måske kan optages i grøntsager m.m.
Lav i stedet bedet af lærketræ. Det har en naturlig "imprægnering".

NielsB
Da det nu er første gang, jeg skal stå for sådan en trækonstruktion (gemalen har ikke tid), så har jeg ikke meget begreb om, hvad jeg skal bede om i byggemarkedet.

Hvor tyk/bred skal lærkeplanken være - og hvilken diameter på stolperne (også lærk?)?
Annonce
Jeg vil anbefale brædder på 25 * 125 mm og stolper på 75 * 75 mm.
Har du overvejet at gøre bedet lidt aflangt, fx 80 * 120 cm., så dine småpiger lettere kan nå ind til midten?
Selv ville jeg gøre bedet højere end 20 cm. Nok ca. 50 cm, som du selv har overvejet. - Radiserne skal vandes alligevel!
Held og lykke med projektet.

NielsB
Hej NielsB.

Tak for hjælpen med brædder/stolper. Hvilken størrelse søm - eller måske skruer skal jeg forresten bruge?

Du har fået mig til at tygge lidt på det med størrelsen igen.

Alfa og Omega er, at de små køkkenhaver skal være sjov indlæring. Jeg er ikke ældre, end jeg kan erindre barndommens få, lerede ukrudtshaver, jeg havde. Det triste syn fik jeg genopfrisket sidste sommer, hvor den ældste forsøgte sig - og tabte interessen cry

Hvad er så sjovt: Det er sjovt at vande - og nemmere at fjerne ukrudt, når bedet er oppe i en vis højde. Og hvis så planterne ovenikøbet trives bedre p.g.a. en bedre jord, så er lykken vel hjulpet godt på vej...
Hej Zephirine
Du kan selvfølgelig bruge både søm og skruer. Jeg vil anbefale skruer, hvis du har en kraftig skruemaskine eller en boremaskine.
Skruer på 6,0 * 80 mm vil være passende.
Det bør være skruer til udendørs brug, fx NKT Climate-X.
Jeg vil anbefale skruer med en såkaldt Torx-kærv. (Husk at få en skrutrækker-bit, der passer til.)
Det vil være en god idé at bore for med et 6 mm bor, men kun i brædderne.
Sørg for, at (alle) skruerne går sådan nogenlunde ind i midten af hjørnestolperne.
Brug 2 skruer i hver ende af brædderne. Ca. 2 cm fra bræddernes langsider. Brædderne bliver - hvis I husker at vande - fugtige på bagsiden og vil derfor sikkert slå sig, så øverste og nederste del vil bøje lidt udad.
Du får det pæneste (mest ensartede) resultat, hvis du sørger for, at bræddernes årringe vender samme vej.
God fornøjelse.
Mvh
Niels B

NielsB
Takker mange gange.
Så er vi "kørende" biggrin

Projektet har ændret en smule karakter siden snakken her. Dels har gemalen alligevel fundet tid til at lave det meste af arbejdet (med højbedene altså :wink: ) og dels er det blevet til et forsøg med billige nåletræsbrædder.

Kasserne er blevet omkring ½ m. høje og 80x120 cm. Indholdet er hønsemøg, halm, kompost og til sidst noget tiltusket og ganske udmærket muldjord. Tilbage står jeg nu med opgaven at sørge for at pusle nogle græstørv (som jeg møgsommeligt er i fuld gang med at fjerne fra plænen, hvor der skal stå en række af hæksolsikker) på plads omkring bedene.

Behøver jeg at sige, at pigerne kastede sig ellevilde over at sætte deres forkultiverede majs samt så ærter og gulerødder 8) Den store synes, at det er en sej køkkenhave - og det gør den lidt mindre så også :lol:

Sommeren vil nu vise højbedenes effektivitet. Men jeg fornemmer allerede nu, at det med at pille ukrudt op bliver langt mere overskueligt end i mine traditionelle bede.

Når nu gemalen i sommerferien får skåret det med digi-fotos og billedbehandling ud for mig i pap, så putter jeg nok lidt dokumentation ind her.

Og bliver forsøget en succes, så står den på omorganisering af nyttehaven - og så skal jeg igang med at lave højbede selv :!:
Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis