Nyt tag

Nyt tag

Har i efteråret tænkt mig udskifte mit gamle eternittag (fra 1965)
Har i øjeblikket kigget på 2 mulighedder :
1. nye eternit "bølgeplader" B7
2. B&C tag "dobbelt-s" m/undertag

Er der nogen der har erfaring med disse tag typer.
Hvem kan godkende mit hus til og kunne bære et evt. B&C tag
Pris på afskaffelse af gammelt eternittag/plader.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Omkring udskiftning til anden type tag, så bør du nok først undersøge, hvor meget mere den anden type tag vejer end dine B7 plader (hvis du går ind på tagfabrikanterens hjemmesider kan du finde oplysninger om vægten pr. m2). Hvis det afviger meget, vil jeg råde dig til at tage kontakt til en bygningskontruktør og få beregnet, hvad taget kan bære.
Omkring bortskaffelse af gammelt eternit (med asbest i) så har jeg selv undersøgt det. Så længe pladerne er hele, kan du bestille en container til asbest affald - den koster nogle tusinde. Det er en helt anden sag, hvis pladerne bliver ødelagt (så lad være med det).
Jeg har også undersøgt mht. Arbejdstilsynets forhold omkring asbest i privat regi. Dette har jeg ikke kunne finde, men der er skrappe regler, og firmaer skal have speciel godkendelse til at håndtere asbest. Hvis du selv går i gang med at fjerne det, så køb en dragt og en støvmaske, som er godkendt til at skærme mod asbest - der er ingen grund til at ødelægge sig selv. :-)
En anden ting er, at du kunne overveje at bruge det gamle tag som undertag (og så lade det ligge) og så lægge en gang decra eller noget tilsvarende ovenpå.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej

Uanset hvilken type tag du vælger bør du lade en bygningsingeniør se på sagen, da netop disse årgange af tagkonstruktioner ofte er udført meget spinkle.

Dansk Eternit skulle efter november 2001 have højnet kvaliteten på deres bølgetagplader til et acceptabelt niveau, ellers kan nævnes Ivarson i Rødekro med næsten de samme produkter, og de har aldrig haft de problemer som Dansk Eternit, med overgangen til asbestfri produkter.

Eternit og især B7 er efter min mening det sundeste tag til et hus, men har så den ulempe at den nok hurtigere mister sit gode udseende/farve end andre produkter.

Betontagsten er et rigtigt godt produkt som holder længe.
Se eventuelt også Braas Danflock som kan ligge uden undertag (undertag er noget vorherre har skabt i vrede! (min private mening)).

Ellers er forslaget med Decra (30 års garanti) heller ikke helt tosset, og det kan lægges oven på det gamle, eller det gamle tag kan fjernes.

Med hensyn til asbest kan du læse her: http://www.bar-ba.dk/
se under Håndbogen for Sikkerhedsgruppen/ stoffer og materialer/ asbest.

Mit indtryk er at her i området kører private bare på den kontrollerede losseplads med tagpladerne gratis, og vi andre skal bare betale ca. 800 kr. pr. ton excl. moms.

------------------
www.orla-nautrup.dk
Hos os i Herlev kan man afleverer eternit på genbrugspladsen unden omkostninger. Dog skal der lige træffes aftale med tilsynsmanden.

Jeg har iøvrigt de samme overvejelser om at skifte tag (har p.t. B5 plader). Det bliver nok betontegel, men B6 plader har også været overvejet. Jeg så et hus i nærheden der fik forstærket spærkonstruktionen - det så ikke ret omfattende ud.

I mit tilfælde er det dog en fordel at få taget helt af, da jeg skal have efterisoleret loftet og installeret varmegenvinding.

Hvorfor kan du ikke lide undertag Orla?

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Jeg syntes at det er en udemærket ide at bruge undertag, som en ekstra sikkerhed, og så er der jo osse en grund til man understrøg tage førhen. her tænker jeg ikke på betontage, men tagsten.
Men jeg bryder mig ikke om løsningen med Decra. Hvor man gemmer det gamle tag uder det nye. 

Med venlig hilsen
Odense Murerne
Kenneth
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis