kalmer brædder...Lodret el. Vandret

Hej

Jeg påtænker at lave et anneks med kalmer brædder som yderbekældning, og vil lige høre om jeres erfaring med monteringen af disse

Enten Vandret= klink bygget
el.
Lodret (1på2)

Hvad siger i? er der nogle fordele el. ulemper jeg skal være opmærksom på?

Tpå forhånd tak
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kalmar brædder bør, som alt andet træ, monteres lodret. Alt andet lige løber vandet bedre af. Sagt af én, der netop har bestilt 50 m2 klinkbeklædning, fordi min bedre halvdel absolut synes det er pænere........

Anyway - monterer du dem 1 på 2, så søm ikke for yderligt. Man ser alt for ofte, at træet revner omkring sømmene. Husk at duppe spidsen.
Et alternativ er at skrue dem op - det tager lidt ekstra tid at bore for og skrue, men efter min mening er resultatet fuldt indsatsen værd.
Samtidig kan jeg anbefale rustfri skruer (hvis du borer for). Så undgår du misfarvning af rustgennemslag.

Ulempen ved 1 på 2 er, at går der råd eller andet i dem for neden, skal man skifte hele væggen - mens man ved klink blot fjerner de nederste brædder.

Mvh.

Jan R.
Ja lige her over ser du et rigtig godt argument for at vælge en klinke beklædning..

Men gennerelt kan man vel sige at aman ved større huse bør vælge bredere brædder, og dette uanset om der er tale om en lodret beklædning eller en klinke beklædning. Det er måske mest markant med en klinke beklædning.
Selv foretrækker jeg en 6 tommer klink der skares flyvende og altså uden sisse brædder ned over samlingerne man ofte ser på skure osv.
Det giver et ret let forløb og er overskueligt at arbejde med.

Husk også at din beklædning skal have rette linier.. Altså der må ikke komme bølger i den. Med en klinkebeklædning klares det ret nemt ved at du afsætter en streg, med en kridtsnor, for fx hver anden række brædder.

MVH Njord
Citat fra "njord"

Ja lige her over ser du et rigtig godt argument for at vælge en klinke beklædning..

Det lyder egentlig som et meget rimeligt argument...

Men rent praktisk hvordan laver man selve klinkopbygningen, kalmer brædderne har jo varierende bredder og derfor ser jeg problemer ved denne metode
hvis jeg bare skruer en afstandsliste på forneden og dernæst begynder at skrue brædderne på der opad, så render jeg vel ind i problemer (vinklen mellem det lodrette og klink-kalmerbrædtet er jo forskellig ved et smalt brædt fremfor et bredt brædt!)
Eller der betyder måske mindre?

MVH
Hej Echoes,

Jo, Njords kommentar er netop også den jeg bruger for at retfærdiggøre klinkbeklædning (samtidig med jeg fandt ud af, hvor nemt det kan sprøjtemales (bare tanken om at male klink med pensel får mig til at ryste ;-)
Var det ikke en idé at få den ene side skåret ren, således alle brædderne har ens bredde (sådan ca.) og en ret side, som du kan bruge til montere efter???

Men mht. 1 på 2, så lader man blot soklen være højere end ved klink, således klinken først starter mindst 15 cm over niveau. Samtidig har man fliser, ral eller lign. inde ved soklen, bare ikke jord eller sand, så undgår man tilsvining - og så er holdbarheden pludselig akademisk (så længe man vedligeholder det ordentligt).

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også