peugoet 309D

hej, jeg har et problem som jeg håber en eller anden på denne side kan hjælpe mig med.
det er mine bremser der er problemet, har prøvet næsten alt men lige lidt hjælper det, den bremser ikke ordentlig eller det vil sige den bremser første gang man træder på bremsen men hvis man træder på den igen er det som om bremsen ikke "bider" på skiverne jeg har skiftet kaliber, klodser, skiver, bremseslanger og hovedcylinder men lige lidt hjalp...........hjælp mig :?

venligst
lars

EMMA GAD-GIDER DU........
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mener du, at du bremser hårdt og langvarigt, og så lige efter bider bremserne ikke, så skyldes det, at klodserne bliver varme.

Hvis pedalen efter en hård opbremsning kan trædes længere ned, kan det skyldes damplommer i systemet. Prøv med en ny udluftning af caliperne.
Jeg har tidligere oplevet med den model, at det var svært at lufte ordentligt ud efter caliperskift. Herefter skruede jeg udluftningsskruen helt ud og lod væsken løbe et stykke tid, i med ventilen igen og normal udluftning.
Ved nogle calipere kan det være et problem, at der stadig findes en lille luftlomme, hvis udluftningsskruen ikke sidder helt i toppen. Her kan det hjælpe at afmontere caliperen, vende den med udluftningen helt opad, skruen ud og lad det løbe et øjeblik, udluft normalt efter genmontering.

Noget andet, der ikke genspejler dit problem:
Hvis du trækker håndbremsen, er pedalvandringen så meget mindre?
I så fald virker den automatiske opstramning af bremsebakker ikke på et eller begge hjul.
Du kan have Bendix eller Girling bremser her, alt efter hvad der nu lå på hylden den dag din bil stod på samlebåndet.
Bendixtypen er let overskuelig med et tandsegment, der glider i hak, hver gang belægningen lige er slidt tilstrækkeligt til at den kan komme det stykke længere ud, en lille millimeter.
Girlingtypen er lidt mere tricky, den arbejder med en tandet møtrik, hvorved man får en justering med meget mindre tolerance, men den er også mere følsom for rust/friktion mellem alle delene.

Ganske vist bidrager forhjulsbremserne forholdsmæssigt mere, men hvis baghjulene ikke fungerer optimalt, kan det godt mærkes.

Men jeg ville skyde på problemet er luft, eller en dårlig type friktionsbelægning på bremseklodserne.
Peugeot siges iøvrigt at forsyne sine egne bremseklodser med et tyndt slibende lag yderst, der i indkøringsfasen sliber skiverne til.
Det er også meget vigtigt ved skift af skiver, at affedte de nye grundigt.

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
hej hans
mit problem er at pedalen går længere op efter den første bremsning, jeg kan bremse ordentligt en gang og derefter er det som om pedalen ikke kan trykkes andet end halvvejs ned i forhold til første gang, det hjælper heller ikke at trække let i håndbremsen/stramme den op-kan det være bremseforstærkeren.....?

venligst
lars

EMMA GAD-GIDER DU........
Jeg har på et tidspunkt oplevet, at pedalen næsten ikke kunne trædes ned, og næsten ingen bremsevirkning.
Det viste sig, at jeg var kommet til at trække slangen af bremseforstærkeren, da jeg rodede med kølerslangerne. (Det var mørkt)

Prøv at tjekke slangen mellem indsugningsmanifolden og forstærkeren.
Samt studsen i manifolden.

Kommer bremsevirkningen igen, hvis man venter en tid? (Langsom opbygning af vacuum gennem delvis stoppet slange?)

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
hej
hvis jeg f.eks. holder i et kryds med bremsepedalen nede er det som om den går længere ned, men kun meget lidt......men jeg vil prøve tage slangen af og se om der er noget galt....det kan man jo altid bruge lidt lørdagen på :lol: man har jo ikke andet at give sig til :roll:

venligst
lars

EMMA GAD-GIDER DU........
Tryk bremsepedalen ned inden du starter motoren, og synker den en anelse virker systemet - ellers ikke.

Det lærte jeg i hvertfald i "gamle dage" - altså hvor der var servo - nej, nej, så er det ikke ældre.

Mvh. JørgenE
ja, så jeg prøvet at tage slangerne af og der er hul igenem det hele og prøvet at holde bremsen nede når jeg starter den og jeg syntes ikke pedalen sank ret meget. har prøvet at sætte en finger foran slangen fra pumpen men syntes ikke den suger ret meget :shock: , hvor meget skal den egentlig suge, havde ikke noget problem med at sætte en finger foran og flytte den igen, skal den ikke suge ret kraftigt eller hva........... :roll:

venligst
lars

EMMA GAD-GIDER DU........
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis