Automatsikring

Hej

Hvor stor automatsikring skal man bruge hvis der er
et Max forbrug på 2000 W Eller 3000 W
Jeg skal til at lave nyt strøm i båden

Hilsen Jupiter

med venlig hilsen
okp
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var da noget af et forbrug. Hvad skal dog bruge så meget strøm ?? Jeg går ud fra at det er landstrøm du er ved at lave, eller hva' - teoretisk skal du så bruge en 13A sikring til de 3000W. Installationen skal opfylde kravene i stærkstrømsreglementet. Men du skal være opmærksom på, at det ofte er krav til max. forbrug i havnene, netop for ikke at overbelaste sikringerne. Hvis det er 12 eller 24 V du mener, så skriv lige lidt om det.

:o) asn
Hej
Hvis det er strøm til din vandvarmer du nu skriver om, må du nok regne med at det er 230v og det giver en ydelse på 2000w det er så 8,6A altså en sikring på 10A.
men du får nok et andet problem, nemlig at stikkontakterne på havnebroerne er forsikret med 10A, og på en god solrig Weekend kan man nemt komme ud for at man er 4-6 sejlere om at dele en stikkontakt altså de 10A, og du så kommer med dine 8-9A kan i ikke lave andet end at skifte sikringer, jeg har set det så tit med sejlere der har el-kedler med på ferie. :shock:
Hilsen Benny
Hej

Nej der skal ikke bruges så meget strøm men en sjælden gang vil der værer et behov når vandvarmer, lader slår til på samme tid det har jeg prøvet en gang. jeg skulle lige bruge en støvsuger så gik det galt landstikket var smeltet han og hun stik brandt. Det er derfor jeg vil montere en automatsikring. Der hvor vi ligger er der masser strøm og vi betaler efter måler så det er ikke noget problem Vi tager selvfølgelig hensyn til det når vi er i andre havne der sætter vi vandvarmer på 1/2 kraft dvs 400w eller slukker helt for den hvis der er fler der skal have strøm af samme stik. Det var mest for at undgå brand i båden med den automatsikring

Hilsen Jupiter

med venlig hilsen
okp
Nå Okay
Men hvis du skal have så stor belastning til din båd skal du også have noget ordentlig grej af forlængerledninger og tilhørende stik, dvs. minst 1,5 kvadrat gummikabel som er monteret med cee stik, altså de runde blå som er til 230v, for det er vel ikke 380v du får fra broen ? du har nok haft en dårlig forbindelse i dine gamle stik, og derfor er de smeltet, det ville ikke have hjulpet med en 10A automat sikring, stikkontakterne på broen er jo i forvejen sikret med 10A og sikre så også din instalation i båden.
Hilsen Benny
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis