Roser uden torne

Jeg har et par Zephirine Drouhin roser. En klatre-/buskrose, uden torne, pink-farvet og med den skønneste, krydrede duft. Simpelthen min kærlighed i haven!

http://www.roseinfo.com/drouhin.html

Det er også lykkedes mig at få rod på 3 stiklinger sidste år, som endnu er i drivhuset (starten på kommende gaver - "alle" er meget begejstrede for roserne).

Kender nogen her mon andre velduftende roser uden torne?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg fandt selv manden med den rette viden - og synes lige, I andre også skal have glæde af mit fund.

Han hedder Knud Pedersen og jeg fandt ham på http://www.rosenposten.dk, sendte ham en mail og fik disse guldkorn tilbage:

"Ja, der findes andre roser uden torne. Jeg kan nævne Chloris, som er en stor busk inden for gruppen Albaroser. Men der er også slyngroser f. eks. Mme Sancy de Parabere, Aglaia og Tausendschön. Gammeldags roser findes også i tornløs: Reine des Violettes, Kathleen Harrop, og Martha. Roser næsten uden torne findes også, jeg kan nævne nogle gode sorter: Marie Pavie, Lykkefund, Katherine Zeimet, Betty Bland, Leander, Maria Lisa, Veilchenblau, og Ghislaine de Feligonde, m.fl."

Så nu går jeg glad rundt og laver bed klar til Kathleen Harrop i gården - og venter spændt på duften gennem det næsten altid sommeråbne køkkenvindue biggrin biggrin biggrin
Mmmmmmmmm :!: Behøver jeg at skrive mere :lol:

Kathleen Harrop er begyndt at springe ud. Knapt så krydret en duft som Zephirine Drouhin, men absolut anbefalelsesværdig. Og så har den bevist, at den godt kan stå i knapt så solrige omgivelser.

De to af stiklingerne fra sidste år trives stadig i drivhuset - og nu er det tid til at få nye i jorden. Den tredie tålte ikke at blive sat ud i haven i foråret cry

Jeg vil stadig meget gerne høre om andre tornfrie roser, hvis nogen her skulle kende sådanne!
Hej Zephirine.

Kunne du komme med "opskriften" til rosenstiklinger?? Hvor store----hvilken jordblanding---skal de dækkes med hvid plast og -ikke mindst--hvor lang tid tager det for dem at få rødder.
Jeg har aldrig haft roser førend i år, så der er jeg på bar bund
Mange hilsner
Sniffer

Sniffer  
Gerne Sniffer.

Isabella Smith anbefaler i sin bog "Havefryd":

- Nye skud. Del grenen i stykker, der hver har 3 bladsæt.
- Potterne skal være helt rene (vask i brun sæbe). Blanding af købe-stiklingemuld og lidt grus.
- Fjern nederste bladsæt på stiklingen, stik den ned i roddannerhormon, prik hul i jorden med en blyant og sæt stiklingen i og vand.
- Hvid plastpose over støttet af nogle pinde og fastgjort med elastik omkring potten, så den ikke klasker sammen. Klip huller i hjørner af posen, for at få lidt luft derinde.
- Stilles et lunt sted i 2-4 uger. Så skulle der være kommet rod og plastposen skal af.
- Overvintrer i potte i lyst, køligt værelse og plantes ud næste forår.

Måske prøver jeg denne måde igen i år. Sidste år rådnede alle mine stiklinger i potterne, før de fik rod. Jeg var møgærgerlig over det, men det bør jo kunne lykkes.

Min rose er remonterende, så jeg kastede mig over at beskære den lidt sidst i juli for at få lidt nye skud med knopper frem i sensommeren. Nogle af de afskårne grene (omkring 30-40 cm. lange) fjernede jeg det nederste bladsæt fra og stak i jorden (alm. havejord) ved siden af min vindrue i drivhuset og vandede så ellers nærmest dagligt.

Det virkede, så det vil jeg helt sikkert prøve igen en af de nærmeste dage.
Og det virkede igen :!:

Jeg er igang med at civilisere drivhuset en smule. Under snerlerne dukkede bl.a. rosenstiklingerne op. En eneste af dem er rådnet - resten står fint grønne med små nye, sunde blade på 8)
Annonce
Citat fra Zephirine

De to af stiklingerne fra sidste år trives stadig i drivhuset - og nu er det tid til at få nye i jorden. Den tredie tålte ikke at blive sat ud i haven i foråret cry

Og sørme om ikke, de stortrives endnu de to. Og nu er det Lige før det helt store øjeblik, hvor den første rosenknop er ved at springe ud :!:
Og for langt tid siden fik jeg at vide fra en der hed Mads, at der huserede en Zep på Bornholm på vores side, og Zep selvfølgeligt uden torne - og en rose - hvis bare duften er som en Maria Callas, eller en Belle Blonde, så må du være rosen.

Mvh. JørgenE
:oops: Ja jeg springer ofte ud i drivhuset og haven :wink:

Mads er desværre en frygtelig travl mand - og så har han en buket omkring sig andetsteds på det store internet, så han sagtens undværer en enkelt rose her. Det er lidt trist, for han er fagligt godt klædt på. Jeg nøjes dog for det meste med at reklamere for LDS på min hjemmeside, så måske har han bare ikke læst godt nok på min forside :roll:

Men jeg har lovet ham en forfriskning, hvis han møder en vildfaren kæmpegræskar i sin ferie :lol:
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis