Rationel vindue: modulmål vs hulmål

Jeg skal lave hul til vindue som håndværkeren sætter op mandag. Jeg bliver pludselig i tvivl. Har fået rationels modulmål tilsendt. Men skal jeg ikke lægge 10mm luft hele vejen rundt vs modulmålet? I selve rationels tekst står der ikke hulmål, kun modulmål. Som plejer at være ex luft til mur omkring 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du har oplyst lysmålet (de faste mål i murværket) er det leverandøren af vinduernes forbandede pligt, udover at levere vinduerne også anviser korrekt afstand og fugning.

Du skal ikke tillægge yderligere frigang uden en krystal klar aftale med leverandøren af vinduerne.

Tømreren du har en aftale med er kun bundet af hvad leverandøren dikterer.

Enig. Det står bare ikke i rationels ordre som håndværkeren har delt. Så jeg må vente til mandag tidligt og høre håndværkeren og så bare arbejde hurtigere end lynet med alt forberedt. Hellere det end for stort / for lille hul
Kig på Rationels hjemmeside, der har de sikkert en guide til opmåling - og de foreskriver sikkert 12,5mm luft hele vejen omkring vinduet - er det man “normalt” tilskriver til fuge og ujævnheder
Modulmålet er vinduesmodulets mål. Målet på vindueshullet i muren fremgår ikke på producentens ordrebekræftelse. Hullet skal laves 25 mm større på begge led.
Iøvrigt er du da noget sent ude hvis vinduet monteres mandag. ( jeg ville i hvert fald selv have startet sidste weekend )

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 25-07-2026 20:24:16

Modulmålet er vinduesmodulets mål. Målet på vindueshullet i muren fremgår ikke på producentens ordrebekræftelse. Hullet skal laves 25 mm større på begge led.
Iøvrigt er du da noget sent ude hvis vinduet monteres mandag. ( jeg ville i hvert fald selv have startet sidste weekend )

Jeg har haft feriegæster. Skal “kun” skære eksisterende hul større. Men ja, ville have helst have gjort det tidligere. Men dén diskussion tabte jeg fuldstændigt 😂

Tvivler selv på at de holder tiden. Vinduet er ikke kommet endnu, så mon ikke de ringer mandag og udskyder det. Det tror jeg. Så må jeg bare dække hullet til med plader indtil de er klar. 
Annonce
HrT skrev den 25-07-2026 20:35:54

Superdiy skrev den 25-07-2026 20:24:16

Jeg har haft feriegæster. Skal “kun” skære eksisterende hul større. Men ja, ville have helst have gjort det tidligere. Men dén diskussion tabte jeg fuldstændigt 😂

Tvivler selv på at de holder tiden. Vinduet er ikke kommet endnu, så mon ikke de ringer mandag og udskyder det. Det tror jeg. Så må jeg bare dække hullet til med plader indtil de er klar. 

Ok hvis der ikke skal laves “rigtigt” murerarbejde kan du nok nå det i morgen. Go` arbejdslyst.

Selvbygger med stort S. 
Hvad leverandøren og håndværkeren har aftalt i en lokumsaftaler er dig uvedkommende. De går ud fra de mål du har opgivet.

Du har åbenbart bestilt nye vinduer i et ikke eksisterende hul. Du har nu lidt travlt hvis du har opgivet et hulmål der endnu ikke er fastlagt.

Mit bedste råd er at sætte entreprisen på pause indtil din del af arbejdet er 100% færdigt.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis