Hjælp til tilslutning af loftlampe

Hej med jer

Jeg er ved at montere en ny loftlampe med to ledninger (brun og blå), men er blevet i tvivl om tilslutningen i loftudtaget.

Klemmerne er mærket M, 0 og F. Der sidder allerede en blå ledning i M, en sort ledning i 0, og en sort ledning i F, hvilket undrer mig, da jeg havde forventet, at brun/sort sad i M og blå sad i 0

Kan nogen ud fra billederne vurdere, hvilken klemme den brune og den blå ledning fra lampen skal tilsluttes? Eller er det nødvendigt at måle sig frem med en spændingstester?

På forhånd tak.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at sætte den blå fra lampen til den blå i samledåsen, og den brune fra lampen til en af de sorte ledninger. Virker de5 ikke, så flyt til den anden sorte ledning. Brug det ledige hul i skrueterminalerne, så du ikke skal pille ved de eksisterende ledninger.

Søren O
Søren O skrev den 21-07-2026 19:39:57

Prøv at sætte den blå fra lampen til den blå i samledåsen, og den brune fra lampen til en af de sorte ledninger. Virker de5 ikke, så flyt til den anden sorte ledning. Brug det ledige hul i skrueterminalerne, så du ikke skal pille ved de eksisterende ledninger.

Tak, Søren. Det prøver jeg. 

Og bare lige for at være sikker: Er der nogen risiko ved at prøve mig frem sådan, eller det værste der kan ske, at lampen ikke virker?

Det er kun at prøve sig frem. Siden der er 2 sorte ledninger, der ikke er forbundet med noget, tyder det på at der er tilsluttet en kroneafbryder, som kan tænde 2 separate lamper, derfor 2 “tændledninger”.

Søren O
Der er ingen risiko ved den metode hvis du afbryder ved sikringer lige medens du har fingrene oppe i udtaget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Alright. Tak begge to.

Jeg har nu prøvet alle tre kombinationer:
  • Blå ledning fra lampen til blå ledning i M og brun ledning fra lampen til sort ledning i F: Lampen lyser konstant.
  • Blå ledning fra lampen til blå ledning i M og brun ledning fra lampen til sort ledning i 0: Lampen reagerer lidt, men mærkeligt. Den skifter lidt i lysstyrke, men kan ikke slukkes eller styres ordenrligt.
  • Brun ledning fra lampen blå ledning i M og blå ledning fra lampen til sort ledning i 0: Præcis samme resultat som punkt 2.
Det skal siges, at kontakten på væggen er en lysdæmper, ikke en almindelig afbryder (se vedhæftede billede).

Kan problemet skyldes, at jeg bruger en forkert type pære til dæmperen? Jeg har prøvet to LED-pærer, som jeg ikke ved med sikkerhed, om er dæmpbare. Eller lyder det mere som om, at der er noget galt med dæmperen eller installationen?

Jeg er lige flyttet ind i lejligheden, så jeg har ikke prøvet at have en lampe tilsluttet dette lampeudtag/denne dæmper før.
Det er dæmperen som jeg ikke tror kan håndtere LED pærer. Har du en almindelig gammeldags gløde eller halogen pære i en eller anden lampe så prøv med den. 
Den kan ellers meget den dæmper, bl.a. styres med B og O fjernbetjening. Men sidst i beskrivelsen står der sådan her: 
 Der garanteres ikke fuld funktionalitet for CFL- og LEDlyskilder, følg altid lyskildefabrikantens anvisninger. Lysdæmperen må ikke anvendes til ikke-dæmpbare lyskilder.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis