Opgradering af regnvandsbrønd

Jeg skal have gjort noget ved viste regnvandsbrønd og nedløb. Det passer lige med, at nedløbet bliver "sparket" til, småsten ender i brønden og regnvand ikke gør. Desuden er det noget besværligt at komme til at rense brønden. Tagnedløbet er utæt i en lodning, så det skal også udskiftes.
Jeg vil gerne have nedløbet monteret ind i siden af brønden, både for at nedløbet kommer tættere på væggen og (nyt) dækslet kan løftes op uden at skulle rode med nedløbet hver gang. 
Er det nogenlunde nemt at lave et hul i siden på betonrøret eller kan jeg ligesågodt bide i æblet og udskifte hele brønden?

Jeg kan alt - når det lykkes.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan bore en masse huller i en passende cirkel, bor dem så tæt som muligt.
Alternativet er jo alligevel en ny brønd.

En borekrone i rigtige diameter ville lave et perfekt hul, men nok en dyr løsning hvis man skal ud at leje, eller købe.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 20-07-2026 12:15:02

Du kan bore en masse huller i en passende cirkel, bor dem så tæt som muligt.
Alternativet er jo alligevel en ny brønd.

En borekrone i rigtige diameter ville lave et perfekt hul, men nok en dyr løsning hvis man skal ud at leje, eller købe.

Jeg har lige spurgt mig for hos en med lidt erfaring i kloak. Han foreslog at skære muffen væk og lave et u ned i røret. Lægge et plastikdæksel på og sørge for tætning med beton alle steder.

​(Men med konens negative attitude omkring den løsning,  så ender det lige nu med at blive som det er! Og så overtager hun bare entreprisen med vedligehold :-( )

Noget lignende det viste på billedet viste findes i beton. Så kan dækslet udskiftes med et af beton og nedløbet placeres i grenen.

fase
S. Fabrin skrev den 20-07-2026 15:03:41

Noget lignende det viste på billedet viste findes i beton. Så kan dækslet udskiftes med et af beton og nedløbet placeres i grenen.

Det bliver desværre for voldsomt at udskifte brønden til en af plast og et plast eller støbejernsdæksel, selvom det faktisk er den vej jeg helst ville. 

Men konen vil have den dækket til, og det må ikke koste noget! Så det får hun, og så må hun overtage vedligeholdelse. Jeg gider ikke længere!

Nu er billedet kun en visning af, hvad man også kan få i beton. Prøv at bevæge dig ned/hen til et byggemarked for at se hvad der findes. Husk at tage konen med, så hun kan se, hvad der findes. 
Du bliver nødt til at forklare feminum, at det ikke kan være skjult, og skal være tilgængeligt. At det ikke må koste noget er ingen undskyldning, så frem med muldvarpen og betal, hvad det koster. Gravearbejdet laver du selv, så det koster ikke noget.

fase
Der findes mange cowboy løsninger, men det ender i de fleste tilfælde med en løsning som Fabrin viser som holder weekenden over.

Er fruen utilfreds er det helt legitimt at overlade entreprisen til hende med alt hvad det indebærer. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis