Forlænge kabel til ovn og kogeplade

Hej,

Vi er ved at renovere en del af huset, og skal snart i gang med køkken. Det nye køkken skal placeres 4-5 meter fra det nuværende. Mit spørgsmål omhandler kogeplade og ovn. På min eltavle er der en gruppe, der er markeret "kogeplade/ovn". Kan en elektriker forlænge kablerne til både ovn og kogeplade hen til deres nye placering eller vil det være dumt med en "samling" til disse?

Jeg spørger, da vores eltavle er placeret på førstesalen og lige nu har vi både gulvet omkring eltavlen revet op samt loftet i køkkenet revet ned, så det vil være nemmere at trække nye kabler nu end senere. Jeg foretrækker dog, at det bliver gjort senere, når vi for alvor går i gang med køkkenet, men er det en dårlig idé at forlænge kablerne til ovn og kogeplade? Hvis det altså overhovedet er muligt?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din elektrikker kan enten flytte udtagene eller udskifte tilledningen på ovn og kogeplade til en der er lang nok.

Selvbygger med stort S. 
Hvis du på nuværende tidspunkt har mulighed for at række et nyt kabel til den fremtidige placering af kogplade og  ovn, ville det være den bedste løsning. ​
Det nuværende kabel kan dog også forlænges. Samlingen kan så laves med en krympemuffe, så bliver samlingen ikke betragtet som en skjult samling.

fase
S. Fabrin skrev den 20-07-2026 07:42:56

Hvis du på nuværende tidspunkt har mulighed for at række et nyt kabel til den fremtidige placering af kogplade og  ovn, ville det være den bedste løsning.
Det nuværende kabel kan dog også forlænges. Samlingen kan så laves med en krympemuffe, så bliver samlingen ikke betragtet som en skjult samling.

Hvis den bliver forlænget via krympemuffe, er der så noget negativt i det? Altså bliver den svagere?

Vil jeg i øvrigt selv kunne trække en ledning nu hvor jeg har gulvet/loftet åbent og føre den fra eltavlen og så hen til det nye sted for kogeplade og ovn og så få elektrikeren til at tilslutte? I såfald, bruger man så et alm. installationskabel til dette eller skal disse have specielle kabler? :)
Hvis kablet bliver forlænget med samme dimension (her gætter jeg på 5x2,5 mm2) er der ingen problemer i det. 
Ret beset er træk af kabel også aut. arbejde, men spørg elektrikeren om det er OK, at du selv trækker det og spørg om det skal være 5x4 mm2.

fase
S. Fabrin skrev den 20-07-2026 16:05:26

Hvis kablet bliver forlænget med samme dimension (her gætter jeg på 5x2,5 mm2) er der ingen problemer i det. 
Ret beset er træk af kabel også aut. arbejde, men spørg elektrikeren om det er OK, at du selv trækker det og spørg om det skal være 5x4 mm2.

Placer et tomrør

Annonce
Som ovenfor: placer et tomrør. Så kan kablet også skiftes næste gang køkkenet flyttes :)
Er i øvrigt voldsomt imponeret over elektrikeres kunnen ift nye kabler. Havde en ude som skulle sløjfe en stikkontakt. Han kunne både hive kablet 10-15 meter fra tavle, trække nyt kabel til næste kontakt og få det hele til at virke på ingen tid og få bandeord. ​
HrT skrev den 20-07-2026 18:39:06

Er i øvrigt voldsomt imponeret over elektrikeres kunnen ift nye kabler. Havde en ude som skulle sløjfe en stikkontakt. Han kunne både hive kablet 10-15 meter fra tavle, trække nyt kabel til næste kontakt og få det hele til at virke på ingen tid og få bandeord.

Hvordan var kablet monteret i muren? Hermed menes indmuret eller monteret udvendig. Hvorfor skulle der bandes? Håndværksmæssigt er faget på nogle områder blevet dårligere.

fase
S. Fabrin skrev den 20-07-2026 19:25:56

HrT skrev den 20-07-2026 18:39:06

Er i øvrigt voldsomt imponeret over elektrikeres kunnen ift nye kabler. Havde en ude som skulle sløjfe en stikkontakt. Han kunne både hive kablet 10-15 meter fra tavle, trække nyt kabel til næste kontakt og få det hele til at virke på ingen tid og få bandeord.

Hvordan var kablet monteret i muren? Hermed menes indmuret eller monteret udvendig. Hvorfor skulle der bandes? Håndværksmæssigt er faget på nogle områder blevet dårligere.

Han bandede over, at ham, der havde projekteret det, havde en “du sætter vel bare et blænddæksel på?” på et stik bag en vvb. Det var lige efter at han havde opdaget min kære forgængers GDS i tavlen 🤦‍♂️😂 det var nu ikke værre end at de blev færdige, men huset er gaven der bliver ved med at give  

Jeg formoder det var kabler i rør inde i væggen, for han trak og trak og trak.  

Til trådstarter: Det er altid bedre at have kabel i 1 stykke. Så hvis det er nemt nu så træk nyt kabel. Måske er der også andet der skal trækkes nu, nye stikkontakter, køl osv. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis