Fjernvarmeunit

Hej.

Jeg har idag direkte fjernvarme. Min vvs’er sagde at man kunne overveje en fjernvarmeunit for st få mindre tryk i gulvvarmerør, samt at man ville få varmeveksler istedet for beholder.

Men giver det eller nogle fordele? Den koster jo alligevel ca 18.000.

Vh.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kun fordele som nævnt, ingen varmtvandstank der ruster, ubegrænset varmrt vand, fylder mindre, ingen vedligeholdelse udover styring.
larsen56 skrev den 19-07-2026 17:32:39

Kun fordele som nævnt, ingen varmtvandstank der ruster, ubegrænset varmrt vand, fylder mindre, ingen vedligeholdelse udover styring.

Tak for det. 

Vh.

Jeg har også direkte fjernvarme og varmeveksler, og kan ikke rigtig se ideen i at bruge penge på en fjernvarme unit. Der må næsten være noget energi tab igennem sådan en unit, frem for bare at udnytte den varme der kommer direkte, eller hvad?

Bare kald mig BBB 
Big Bam Boo skrev den 19-07-2026 20:07:18

Jeg har også direkte fjernvarme og varmeveksler, og kan ikke rigtig se ideen i at bruge penge på en fjernvarme unit. Der må næsten være noget energi tab igennem sådan en unit, frem for bare at udnytte den varme der kommer direkte, eller hvad?

Eneste fordel er den dag hvor du har fået et brev om at der er lukket mellem 8 og 16. Der når kun halvdelen i bad.

Ved direkte fjernvarme kan du får meget store vandskader ved utætheder, det er jo hele værket vand der kan komme.Og de fylder efter ved utætheder.  Når der er unit har du kun 20 - 30 liter vand og skal så efterfylde, så du opdager utætheder med det samme. 
Du må selv lave f.eks. gulvvarme når der er unit. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Bortset for “den lille” risiko for lækager, så er der kun fordele ved direkte fjernvarme. Det kræver selvfølgelig at dit anlæg er dimensioneret for det højere anlægstryk. Mener at gulvvarmeslanger skal være godkendt til 10 bar.
Du behøver ikke at købe unit, hvis det bare er varmtvandsbeholderen du er træt af. Du kan købe en færdig enhed til opvarmning af brugsvand, der opvarmer ved hjælp af varmeveksler.
Prisen på kr. 18.000 lyder meget rimelig, hvis det er alt inklusive. En veksler på “radiatorvandet” vil altid give en dårligere afkøling, men hvis du ikke “belønnes” for god afkøling, opnår du ikke nogen økonomisk gevinst, blot du opfylder afkølingskravet fra det fjernvarmeselskab.

Søren O
Jeg kan fortælle, at der kan være meget fjernvarmevand i huset ved direkte fjernvarme. Jeg har set det, så jeg ville installere en veksler. Så må du også selv reparere installationen.

fase
Så længe du har en forsikring der dække skjulte rør og vandskade er der kun fordele ved at have direkte fjernvarme da installationen er billigere og du sparer elforbruget til cirkulationspumpen.

Det er dog de færreste forsyningsselskaber der tillader direkte fjernvarme ved nyinstallationer eller udskiftning af units.

Selvbygger med stort S. 
Lige netop cirkulationspumpen er der ingen forskel på. I nyeere anlæg skal fremløbstemperaturen være reguleret i forhold til udetemperaturen, også ved direkte anlæg. Det betyder at vandet skal opblandes med returvand i en blandesløjfe, og derfor er cirkulationspumpe nødvendig. Moderne cirkulationspumper bruger utrolig lidt energi. 

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis