Hej,
Vi har haft ingeniør beregninger på en væg vi har væltet. Ingeniøren fandt frem til at væggen var afstivende hvorfor der foreslåes at sætte en EPS søjle ind i hulmuren. Det har vist sig rigtig svært at finde en murer som vil påtage sig opgaven (måske pga. sommerferie?) hvorfor jeg påtænker at gøre det selv. Kan se der har været andre spørgsmål omkring EPS søjler så forhåbenligt er der andre der har stået i samme situation.
Vi har følgende anvisning fra ingeniøren:
EPS-søjle: EPS-søjle etableres i facademur til at hjælpe med at optage bøjning fra facadelasten, som muren til nedrivning tidligere har hjulpet med at optage. Ca. 0,4 m af bagmuren pilles ned, hvorefter EPS og armering (mussetrapper) monteres i hulrummet iht. bilaget "Udførelse - EPS-søjle". Indvendig genopmuring udføres som 400 mm nyt ½-stensmurværk opmuret i klasse 15 byggesten (eks. sten kan genanvendes) og KC 20/80/550 receptmørtel fra gulvoverkant til bjælkeunderkant. Murværk mures i forbandt med eks
Spørgsmål: Jeg er i tvivl om hvad jeg gør ift forankring af toppen? Som vist på billedet og linket forneden så findes der åbenbart flere løsninger end blot indlimning af gevindstænger. Vi har en bjælke som går vinkelret på ydervæggen samt en bjælke som går parallel med ydervæggen.
Jeg er usikker på om jeg har plads til at gøre som anvist og om det er en god ide at begynde at bore hul bjælkerne? Så er løsningen blot at gør som anvist og bore hul i bjælken eller hvad vil i foreslå?
https://mur-tag.dk/fileadmin/user_upload/Editor/pdf/Udfoerelse-EPS-soejler-rev-01.pdf