Bør vi mon få foretaget en asbestanalyse

Vi skal have ændret på rørføring i vores kælder af rør, der løber under loftet. To af rørene er varmerør og et tredje rør er varmt vand. Omkring rørene er der isolering, som ser ud til at være mineraluld/Rockwool med pap og hessian yderst. 
Men, et sted, hvor isoleringen er brudt, kan ses at der under mineralulden er endnu et stykke pap-lignende materiale. Kunne det mon indeholde asbest?

Huset er fra cirka 1928 og vi købte det i 2024. På billedet kan ses, at den gamle isolering med hessian omkring på et tidspunkt er brudt og der er lavet nye rørsamlinger. Jeg vil gætte på, at det er sket ifm. at der er installeret gasfyr. Huset er selvfølgelig oprindeligt opvarmet med brændeovn og senere er der installeret radiatorer, men der er intet i byggesagsarkivet om, hvornår radiatorerne er installeret.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner alm rockwool med papirbeklædning, findes stadig. Asbestholdig isolering til rør blev oftest brugt ved bøjninger.
Jeg ville ikke selv have problemer med at tage det ned, men få taget en prøve hvis du er i tvivl.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

På billedet kan du se at der er et lag pap eller papir (ligner mest papir) inderst og det ligner også yderst inden hessian der er omviklet og så malet.
Disse paplag kan der være asbest i og de er flittigt brugt på de lige strækninger. Det gule er gammel mineraluld som ikke er asbest (dog klassificeret som potentielt kræftfremkaldende hvis det er fra 1997)

Se: https://at.dk/faa-viden/asbest/byggematerialer-med-asbest/
Afsnit 9.3 Teknisk isolering

Du kan ikke forvente håndværkerne overholder regler hvis de skal reparere eller udbedre rørføring. Ofte skærer de blot i den gamle isolering uden de rette værnemidler og rengøring desværre. En af årsger til vi i dag har aurorisationen.

Du kan for 7-800 kr få lavet en test ved at skære et lille stykke af pappet af og få testet. Så er du klar til hvis det skal renoveres. Havde det idnerste lag værret tykke pap vill ejg vurdere sandsynligheden vilel være større men har selv fået positiv asbest test i noget det ligner det du viser næsten på en prik i kælderen på 1930er ifm med fjernelse af fyr (der avr også asbest i kedlen) villa

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis