Dampspærre omkring gitterspær

Hejsa, jeg står i den situation at jeg altid har været glad for udseendet af synlige bjælker i loftet med enten profilbrædder eller andet træværk i mellem bjælkerne, dette vil jeg gerne lave i mit eget hus, også fordi jeg godt kunne bruge lidt ekstra luft... MEN sagen er den, at jeg har gitterspær, og tænker så om det overhovedet er muligt at få lagt dampspærre omkring gitterspær så det bliver tæt? 

Hvis ja, nogle gode tips? 
Er klar over at det kan blive en helvedes til omgang, men vil slet ikke gå begynde på noget uden at vide om det overhovedet kan lade sig gi' sig.

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds. 
Det er gjort mange gange før, så naturligvis kan det laves. 
Men det bliver aldrig helt tæt  hvor træ skal gå igennem dampspærre så der risikeres kondensdannelse nogle steder i frostvejr. Det er heller ikke farlig bare det tørres ud så træet bliver tørt det meste af året. Derfor er udluftning imellem isolering og tag meget vigtig, Altså 1,5 cm sprække langs hele tagfod, mindst 5 cm plads imellem isolering og tag, og så lige så mange cm2  udluftning i tagryg som de 2 tagfod-sprækker til sammen. 
V
ed tagkonstruktion med hanebånd spær er der kun 2 gennemføringer for hvert spær. Og det er så kun hanebånd der bliver synlig. Det har jeg lavet et par steder og det går fint. De gamle hanebånd havde langs gående revner som jeg udfyldte med montagelim, Dampspærre blev klippet med et kryds, så det kunne limes på spær hele vejen rundt. Derefter en omgang med dampspærre tape. Det hele dækkes af isolering og loft. 

Ved gitterspær er der vel mindst 6 gennemføringer ved hvert spær, og de er vel heller ikke helt så pæne som et gammelt hanebånd. 

Jeg har før givet det råd at man i stedet laver 1 - 2 lyskanaler op til taget og så sætter Velux vinduer i. Ved at lave udveksling i spær, kan man få plads til dobbelt velux i hvert hul, Ved at inddækning går skrå ned  kan det så blive ca. 1,8 x 3,0 m nede i lofthøjde. Ved den konstruktion er de ringen steder hvor spær bliver synlige eller spær ​der skal igennem dampspærre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis