Gravet ud til under fundament.

I min kælder er der en langside på ca 4 meter som er blevet gravet ud til 5-8 cm under fundament.

Der er ca 40 cm op til gulv så jeg ved ikke hvorfor de har taget så meget. Og så lå der et tykt lag leca.

Nå men. De andre sider er understøbt.

Skal jeg gøre noget ved dette?

Vh.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tænker det er 30 år siden de har gravet ud og renoveret kælder. 

Vh.

Frederoxx skrev den 15-07-2026 19:54:57

Hvis der ikke er sket noget i 30 år så sker der næppe heller noget nu her... Men du kan overveje at støbe op igen med ekspanderende beton.... Men måske kan du starte med at fortælle lidt mere om hvad det er for et projekt du er i gang med og hvorfor du har gravet kældergulvet op igen?

Det skal understøbes, isolering kommer ikke til at kunne holde det på plads.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LennartBertelsen skrev den 15-07-2026 21:30:49

Frederoxx skrev den 15-07-2026 19:54:57

Hvis der ikke er sket noget i 30 år så sker der næppe heller noget nu her... Men du kan overveje at støbe op igen med ekspanderende beton.... Men måske kan du starte med at fortælle lidt mere om hvad det er for et projekt du er i gang med og hvorfor du har gravet kældergulvet op igen?

Tak. Det startede med af jeg ville lave et badeværelse i kælderen med gulvvarme. Og så har jeg så besluttet at isolere og lave gulvvarme i hele kælderen. Ca 30 kvm. Kælderen er også blevet isoleret med 200mm udvendig.  

Vh.

BOFH skrev den 15-07-2026 21:32:18

Det skal understøbes, isolering kommer ikke til at kunne holde det på plads.

/BOFH 

Ok. Vil man så blot grave f.eks 10 cm ud og understøbe med beton eller vil man grave mere ud? 

Vh.

Annonce
Det er noget af et projekt du har gang i. På mig virker det som om du for hvert skridt skal opfinde den dybe tallerken.

Tag en pause og gennemtænk hvordan din her og nu løsning påvirker næste skridt i projektet.

"Start aldrig et projekt uden en plan B"  

Rantzau skrev den 15-07-2026 22:26:49

Det er noget af et projekt du har gang i. På mig virker det som om du for hvert skridt skal opfinde den dybe tallerken.

Tag en pause og gennemtænk hvordan din her og nu løsning påvirker næste skridt i projektet.

Tak for svar. :) Hvorfor tænker du jeg skal opfinde den dybe tallerken? Er det fordi jeg stiller spørgsmål? Ja der opstår jo selvfølgelig nogle uforudsete ting hen ad vejen. Og ja det er da et større projekt. Dog er jeg godt tilfreds med kælderens generelle tilstand. Så jeg er positiv og tålmodig af natur :)) Men jeg vil gerne lave tingene korrekt så ja jeg stiller en del spørgsmål for at være sikker på at det bliver lavet bedst muligt.

I denne situation siger min logik mig at det er mere risikabelt at begynde at grave de 5-8 cm fast jord ud og understøbe end at lade det være.

Men hvis det er nødvendigt at gøre som BOFH skriver så må jeg bare få det gjort. :)

Vh.

Frederoxx skrev den 15-07-2026 21:50:42

Ok. Vil man så blot grave f.eks 10 cm ud og understøbe med beton eller vil man grave mere ud? 

Du skal have bunden af soklen ca 10cm under niveau af din isolering, så det er ikke meget der skal støbes. Ville tage det af måske 2 omgange hvor man tager et stykke i midten først og derefter på siderne af det nye - du må ikke grave alle 4m ud på en gang da der ellers er risiko for at soklen knækker.

Sørg for at være forsigtig med ikke at forstyrre jorden i bunden af graven så den er så fast som muligt.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 15-07-2026 23:18:32

Frederoxx skrev den 15-07-2026 21:50:42

Du skal have bunden af soklen ca 10cm under niveau af din isolering, så det er ikke meget der skal støbes. Ville tage det af måske 2 omgange hvor man tager et stykke i midten først og derefter på siderne af det nye - du må ikke grave alle 4m ud på en gang da der ellers er risiko for at soklen knækker.

Sørg for at være forsigtig med ikke at forstyrre jorden i bunden af graven så den er så fast som muligt.

/BOFH 

Tak for det. Jeg kan se at nogle enkelte steder går fundament faktisk helt ned til bunden. Så det er jo nok lidt ujævt. 

Ville du fylde det op på en gang med ekspanderende beton? Altså hver sektion.

Og lige inden jeg går igang… ville man kunne undgå understøbning ved f.eks at stampe et lag stabilgrus op til lige over sokkelniveau?  :)

Vh.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis