Valg af græsslånings maskine

Jeg har lige købt hus og ejer derfor ikke en græs slånings maskine, så hvad bør jeg købe her? Det skal ikke være sådan en man skubber frem og tilbage som så får en "hjul" til at køre rundt. Det jeg er i tvivl om det skal være er el eller benzin? Hvad er fordele og ulemper? og hvad prisklasse bør jeg evt. gå efter?

Gerne hvis i kan fortælle en god en jeg evt. bør overveje.

På forhånd tak

René
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
El er dejligt som nabo, men hvor er det dog besværligt med ledning og normalt en meget lille slåbredde.

Jeg købte en 3½ HK, men den står til udskiftning da den ikke har kræfter til bare lidt højt græs, så skal man løfte den - køre tilbage og vente til den kommer i omdrejninger igen. Ærgerligt jeg ofrede 1.400 kr. for 2 år siden uden det hjalp.

Så nu bliver det en 5½ hk., men vi slår heller ikke græsset 2 gange om ugen, men 1 gang om ugen i højsæsonen - ah, måske hver 1½ uge.

Jeg talte med en der havde købt traktor til ca. kr. 9.000. Han siger de kan sælges efter 4-5 år for kr. 4.000 og således ikke koster meget mere end en større plæneklipper der vel ikke holder meget længere, så måske var den en idé? - Min kone protesterer, da vi vel kun har 600m2 med græs, men sjovt kunne det nu være, og så kan man få anhænger til den og måske også snerydningsgrej(?).

Mvh. JørgenE
Hej

Har selv valgt en biogræsklipper med en 4,0 HK motor. Biogræsklipperen findeler græsset som bliver liggende og omsættes i plænen som en slags gødning. En anden fordel er at du ikke skal skaffe dig af med en større eller mindre mængde græs i din have hver gang du slår plænen. Ulempen er at græsset skal slåes lidt oftere, hvis det bliver for langt ligger det afklippede græs tilbage i klumper. En anden ulempe i forhold til en plæneklipper med opsamling er at f.eks blade ikke suges op i græsfanget men ligger findelt tilbage på plænen.
Et andet valg er om maskinen skal være selvkørende. Det har jeg valgt fra af tre grunde: Det er endnu en mulighed for at noget kan gå istykker og koste penge. Det er sundt at bevæge sig, og så går det faktisk hurtigere når man selv er herre over hastigheden.
Skal maskinen have selvstart?
Hvis man køber en god B&S motor med den lille minipumpe, som påvirkes 3 gange og dermed fylder benzin i slanger m.m., så skal man kun trække i snoren én gang. Alt så ikke som i gamle dage at man nåede at blive svedig og træt inden motoren startede.
Som I nok fornemmer er min maskine ret simpel (og billig, 2000 kr i specialbutikken, mærket er MTD) ingen græsopsamler, ingen el-tænding, ikke selvkørende, men den virker hver gang.

mvh Anders
Hej René,

Hvis du vælger det, jeg kalder en "normal" motorplæneklipper (hvordan man så end definerer det - du ved vist, hvad jeg mener), og du overvejer en maskine med træk på hjulene, så vælg en maskine der trækker på forhjulene (ikke baghjulene). Fordelen ved en maskine, der trækker på forhjulene, er, at man ved at trykke håndtaget lidt ned kan løfte de trækkende hjul op fra jorden, hvis man f.eks. skal slå græs under træer, ved bedkanter el. lignende, hvor man har brug for et køre maskinen frem og tilbage i korte baner. Et godt råd, som jeg fik af sælgeren i "Grøn Teknik" i Hundested, hvor jeg købte en slåmaskine for 2 år siden.

Venligst
Hans L.

Mvh.
HansL
Hej Rene

Først vil jeg spørge om hvor stor plæne du har ?? Og hvilken type plæne du ønsker ??

Hvis din plæne ikke er større end 200-300 kvm vil jeg hlart vælge en eldrevet cylinderklipper, eller en håndskubber.. De klipper flot og klarer opgaven støjfrit. Desuden fylder de ikke meget, kan hænges op i skuret !!

Hvis plænen er under 600 kvm kan du nemt klare dig med en model uden fremtræk, altså en model hvor du skubber og motoren kun driver klipperiet.

Skal det være flot en en cylinder klipper det bedste ( en alm Ginge park koster pt ca 3000,- og er et godt valg !! ) Men ellers bør du priotere en rotor klipper med enten et aluskjold ( nr.1 ) eller et kraftigt plast skjold (nr.2). Ellers må du nøjes med en med stål skjold...

Jeg har selv en gammel, Mindst 25 år gamme, Klippo. Den er med kraftigt aluskjold og en alm motor der kun driver selve kniven. Motoren er udskiftet til nummer 3, men dem får man jo gratis fra folk der her købt en klipper med stål skjold ( der rustet op på få år ). Og desuden er lejerne rigtige maskin kuglelejer... Kvalitet fra ende til anden, men ikke gratis...

Men de kan købes brugt i www.dba.dk til rimelige priser. ( jeg gav 150,- for min for 14 år siden !!! Og den har kostet en ny kniv samt udskiftningen af to motorer.. ( men de var jo gratis )

Ud over denne var jeg så heldig at hente en ret ny Ginge cylinderklipper ( returlæs fra den lokale contaiinerplads!! ) Motoren havde sat sig men lidt rustløsner og ½ times arbejde og den var klar... Desværre skal der skiftes et par små dele til højdejusteringe, men de er bestilt.

Så nu skal plænen snart klippes lidt mere ordentligt..

Slutteligt vil jeg sige at du skal huske at slibe kniven på rotor klipperen med jævne mellemrum. En skarp kniv klipper langt flottere og mere effektivt. Du skruer bolten af der holder kniven, tager kniven med over i skruestikket og sliber med vinkelsliberen, eller evt han du file skæret op...

Held og lykke med haven !!

MVH Njord
Jeg kan kun tilslutte mig njord konstatering. Klippo laver bare de bedste græsslåmaskiner. Jeg købte sidste sommer et hus hvor en nyere Klippo maskine indgik i handlen. Skjoldet er udført i kraftigt aluminium (virker nærmest uforgængeligt) og maskinen er udført med vibrationsdæmpende og drejeligt håndtag.
Konklusion: En fryd at slå græsplænen!
Men prisniveauet på klippo græsslåmaskiner er sikkert højt cry
Annonce
Hej allesammen

Mange tak for de mange svar og erfaringer, nu vil jeg lige skrive nogen af jeres erfaringer ned og gå ud og se om jeg kan finde en maskine der matcher mit behov.

Mvh

René
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis