Bedkanter i cortenstål

Ifm. etablering af en gårdhave med stier af slotsgrus og staudebede, vil jeg gerne lave Bedkanter af cortenstål. Jeg har forsøgt at finde viden om netop dette på nettet, og vil for en sikkerhed skyld også lige høre jer (gerne med erfaring).
Kanterne skal holde jord og slotsgrus adskilt. Jeg har læst mig frem til, at jeg skal have fat i cortenstål a 3 mm tykkelse og med ombuk. De skal have en dybde på 20 cm så de bliver holdt godt på plads, da det lerholdige grus vil trykke ret hårdt, når det anlægges, og kanten skal gerne stå helt lige uden at blive mast ind i beddene.
Alle bede er kantede. Dertil skal jeg regne spyd for at støtte kanten (er det dem, som man kan købe til bedkanterne eller er det sådan en rund ammeringsstav, som klippes til i længde?)

Skal jeg anlægge kanterne samtidig med at stien anlægges eller gøres det efterfølgende?
Mvh AnneKap
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har ikke erfaring med bed afgrænsning i Cortenstål, men har lavet med plast, så tænker fremgangsmåden skal være meget ens.
Jeg lavede en afgrænsning ind mod græsset, hvor jeg skulle have fliser..
Jeg gravede ud, dog kun 15 cm med, og satte plastbåndet rundt, og støttede det med nogle hegnspæle at stål, fylde så op med stabilgrus og vibrerede gruset, afretter sand og fliser.
(fjernede hegnspælene, da stabilgruset  var vibreret)

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 15-07-2026 10:13:44

Har ikke erfaring med bed afgrænsning i Cortenstål, men har lavet med plast, så tænker fremgangsmåden skal være meget ens.
Jeg lavede en afgrænsning ind mod græsset, hvor jeg skulle have fliser..
Jeg gravede ud, dog kun 15 cm med, og satte plastbåndet rundt, og støttede det med nogle hegnspæle at stål, fylde så op med stabilgrus og vibrerede gruset, afretter sand og fliser.
(fjernede hegnspælene, da stabilgruset  var vibreret)

Tak for dit svar. Ja, der er nok ikke meget forskel.

3 mm stål i 200 mm brede er ikke noget man lige bukker. I mine øre lyder 3 mm ekstremt tykt.

Hvor stor er niveauforskellen?

Kan noget på 1 mm ikke klare det? Det rimeligt let at bukke i bredder på 200 mm.

Vær opmærksom på at cortenstål indeholder tungmetaller, som ikke er en god kombi med et bed der skal bruges til grøntsager/kryderurter, hvis bedet ændres til dette
Hvad er det for tungmetaller, der skal give bekymring?

Krom og nikkel er der også i almindelige gafler. Kobber er et grundstof som kroppen skal bruge.
Annonce
Nu er bestik jo nok godkendt til at proppe i munden og nok også lavet af en anden type stål. Mangler at se cortenbestik i butikkerne  
Er ikke ekspert, men kan blot konstatere at der er delte meninger om brug af dette og det må jo være op til den enkelte hvad man bruger det til. 

https://blomsterhaven.dk/kemi-i-haven/hoejbede-i-cortenstaal/

Der nævnes stier og staude bede, så jeg ville på ingen måde være bekymret..

Vi prøver igen, i morgen --
GodeVen skrev den 15-07-2026 12:07:40

3 mm stål i 200 mm brede er ikke noget man lige bukker. I mine øre lyder 3 mm ekstremt tykt.

Hvor stor er niveauforskellen?

Kan noget på 1 mm ikke klare det? Det rimeligt let at bukke i bredder på 200 mm.

Jeg har ikke behov for at bukke længderne, da alle bede er lige. 3 mm tyk for at undgå at det slår sig på flugten, da jeg skal have anlagt sti af slotsgrus op imod kanten og jord til den anden side. 

Laver højbede af træ til køkkenhave, så det bliver ikke noget problem 😊
Skal du have kanten bukket, så skal det være på en maskine som kan være ved et smedeværksted.
Jeg har lavet det på en kirkegård, hvor det afgrænser gravsted fra plæne ved siden af. 
I 2009  har jeg også lavet en havetrappe med en stigning op ad en skrænt til 4,5 m, noget bed-afgrænsning samt ca. 2015 nogle højbede kasser. 
Det er alt sammen lavet i 2 mm almindelig stålplade. Det er rustet ligesom cortenstål vil gøre, men det er slet ikke rustet væk her efter snart 20 år.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis