Ventilationsvarmepumpe contra varmepumpe med inde/udedel

Jeg skal have udskiftet min IVT490 ventilationsvarmepumpe. Valget står mellem en tilsvarende ventilationsvarmepumpe, hvilket så ville være en Vølund S735/7 eller en Vølund SVM332 + AMS20-6 (varmepumpe med inde/ udedel).
Jeg har fået oplyst, at en ventilationsvarmepumpe er meget dyrere i drift og en dårlig investering. Den skulle hasle problemer med at få luft nok gennem aftrækskanalerne i huset.
Er der nogen, der kan be-/afkræfte dette?
Jeg ville egentlig foretrække ventilationsvarmepumpen for at slippe for udedelen og bibeholde det gode indeklima. 
Men vil vælge den anden løsning, såfremt den er mere rentabel.
Ved den 2-delte varmepumpe ville jeg installere en kanalventilator og stadig anvende de eksisterende kanaler til udsugning.
Prisen er den samme for de to systemer.
Velisoleret hus (2009), 186 m2, gulvvarme.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I min optik er ventilationsvarmepumper en stor misforståelse. En uøkonomisk måde at genbruge varmen i udblæsningsluften fra et ventilationsanlæg. Det er derfor en metode som stort set ikke bruges mere.

En ventilationsvarmepumpe genbruger varmen fra udblæsningsluften til opvarmning af vand med mere. Ulempen er at indblæsnings luften skal opvarmes på anden måde.

Det er mere effektivt at bruge udblæsningsluften til at opvarme indblæsningsluften med en varmeveksler. Behovet for at opvarme indblæsningsluften følger 100% mængden af energi i
udblæsningsluften. Det er ikke på samme måde med behovet for varmt vand, det følger overhovedet mængden af energi i udblæsningsluften. Desuden bruger en passiv varmeveksler langt mindre energi end en varmepumpe.

Den mest enegi effektive måde er at have en passiv varmeveksler til at tage sig af ventilationen. Den kan bruge de gamle kanaler, men skal have kanaler til indblæsning af frisk luft i huset.  Brug en luft til vand varmepumpe (eller jordvarme) til at tage sig af opvarmning generelt. I stedet for at underafkøle udblæsnings luften, har en udedel adgang til langt mere luft, og kan derfor blive mere energieffektiv. Det vil selvfølgelig være en stor investering, men det vil sænke din el-regning.

Hvis du vil være fri for udedel, vil jeg anbefale jordvarme.

I beregningen af investering kan jeg anbefale at tjekke hvad forsikringen koster for hhv varmepumpe og jordvarme. Vores skifte fra pillefyr til varmepumpe koster 3500,- årligt ekstra til forsikringen (pga dyrere installation = dyrere reparationer, hævder de)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis