Valg af sprøjtepistol

Jeg har over længere tid overvejet at anskaffe mig en malepistol, da jeg ofte istandsætter brugte møbler og bygger møbler af krydsfiner eller mdf. Jeg plejer at klare malingen med pensel og rulle, men vil gerne opnå et pænere resultat, særligt fordi jeg snart skal male låger til både køkken og skabsvæg. Hvilken sprøjtepistol skal jeg anskaffe mig?

Det skal siges at min mand også er engageret i projektet og han har erfaring med lakering af cykler, men vi har ikke længere en kompressor og hvad jeg kan læse mig til på nettet er det heller ikke nødvendigt til mindre projekter.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan være vanskelig at vælge..
Denne her er noget af det bedste af mindre sprøjter der ikke kræver en kompressor, og den sviner minimalt, da den kun sender forstøvet maling ud, og ikke blander luft i, den virker i alle stillinger, så meget fleksibel at bruge. LINK
Den findes også i akku.. LINK
Mener de er en hel del billigere på ebay/amazon Tyskland. Samt der findes andre fabrikater der linger, men har ingen erfaring med dem.

Har en wagner af den gamle type, den er jeg langtfra imponeret over.

Jeg er nok mest til en trykluftssprøjte, selv om det sviner meget..
Her et billede af min båd den fik en gang maling, med en Dewilbiss trykluftssprøjte.

Vi prøver igen, i morgen --
Har en Wagner i ca 600w. Til træbeskyttelse, vægge og profileret beklædning ol. er det fint, men til finere arbejde som metal, døre, paneler, glat mdf mm er den ikke god nok. Der bør effekten være mindst det dobbelte for at den forstøver ordentligt, her bruger jeg istedet en "bedre men billig" model til kompressor.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 12-07-2026 14:16:12

Har en Wagner i ca 600w. Til træbeskyttelse, vægge og profileret beklædning ol. er det fint, men til finere arbejde som metal, døre, paneler, glat mdf mm er den ikke god nok. Der bør effekten være mindst det dobbelte for at den forstøver ordentligt, her bruger jeg istedet en "bedre men billig" model til kompressor.

/BOFH 

Er det en airless, eller typen på billedet der blæser luft med ud.

Jeg købte en større Wagner, med pumpe, og en slange der går op til pistolen, tænkte den ville være genial til at male rustiklofter, og væge med, men selv om resultatet blev ok,  var det i sidste ende mere bøvlet en malerulle og pensel, det er noget tidskrævende at få renset sprøjten efter brug.

Vi prøver igen, i morgen --
Der er den første type i hårtørrer-design, lidt ældre model.

Enig med at man bruger lang tid på at dække af, men selve male processen går langt hurtigere. Alt i alt vs rulle/pensel synes jeg man sparer en hel del tid.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

je_ns skrev den 12-07-2026 13:50:56

Det kan være vanskelig at vælge..
Denne her er noget af det bedste af mindre sprøjter der ikke kræver en kompressor, og den sviner minimalt, da den kun sender forstøvet maling ud, og ikke blander luft i, den virker i alle stillinger, så meget fleksibel at bruge. LINK
Den findes også i akku.. LINK
Mener de er en hel del billigere på ebay/amazon Tyskland. Samt der findes andre fabrikater der linger, men har ingen erfaring med dem.

Har en wagner af den gamle type, den er jeg langtfra imponeret over.

Jeg er nok mest til en trykluftssprøjte, selv om det sviner meget..
Her et billede af min båd den fik en gang maling, med en Dewilbiss trykluftssprøjte.

Kører du trykluften rundt i rør i garagen? Ser da smart ud! 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis