Gulvstrøer afstand

Hej, jeg er i gang med et træhus på omkring 3,50 x 5,60. Fundamentet er 12 punkter i fire rækker, i hver række ligger et 50x200 mm stykke spærtræ c24 som udgør remme.

Alt i alt vejer hele træhuset omkring 1500 kg.

Oven på det lægger jeg selve bundrammen til hytten. Det er spær i mål 45x70 som så ligger på tværs af remmene. Spærrene ligger med afstand lige under 50 cm og ved begge yderkanter ligger de dobbelt, altså to gange 45x70.

Afstanden mellem remmene bliver 189, og gulvspærrene spænder så over det. Lyder det fornuftigt?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis jeg forstår det ret så bruger du 45x70mm mm som skal spænde 189cm (?), isf kommer det til at gynge på midten, vil sige du skal op i en 120mm. Prøv at tjekke det ift en bjælketabel for let tag, gulv og etage plejer at blive dimensioneret ca samme måde som det.

En anden ting er hvilket undergulv du skal have på? Det fleste plader går bedre op med cc 40 eller 60 på strøerne, så flyverstød undgås.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er et træhus til brug i sommerhalvåret, så der skal ikke andet end gulv ovenpå rammen. Så intet undergulv. Der kommer til at ligge noget isolering under.

Ville det ikke være gangbart at lægge terasseopklodsning mellem remmene, det skal jo sådan set bare understøtte gulvstrøerne. Så vil der være omkring 70 cm mellem understøtning.

Alternativt kunne jeg  lægge noget ekstra spærtræ så remmen kommer til at bestå af syv rækker, men kloge hoveder siger, at det ikke rigtigt kan betale sig. 

Hvad mener I?
Hvad det skal bruges til er vel lidt irrellevant.
Opklodsning kan godt lade sig gøre, men svært at gøre noget senere hvis det sætter sig lidt under opklodsningen (hvilket det næsten uvægerligt vil gøre), bedre at bruge træ der er dimensioneret korrekt eller mindske spændet (som du er inde på med ekstra spær) så opklodsning ikke er nødvendigt.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg bøjer mig for din ekspertise. Og mange tak for dine kommentarer i øvrigt.

Løsningen bliver at lægge ekstra spær, for det er desværre ikke muligt at bruge andre strøer - huset er et samlesæt. 

Det bliver så 50x200 C24 spærtræ i syv rækker som remme, så er der omkring 94 cm fra spær til spær. Så er afstanden halveret.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis