Afpropning af gamle radiatorrør

Hej,

I forbindelse med at vi skal have nyt køkken, skal vi samtidig have lagt gulvvarme via sporplader. Vi er begyndt at brække gulvet op, hvor de nuværende radiatorrør jo kommer til syne. Jeg kunne godt tænke mig at fjerne så meget som muligt af disse rør, så der ligger mindst mulige "døde rør" under gulvet.

Jeg vil derfor gerne afproppe disse, som jeg har gjort på vores førstesal, da vi lagde gulvvarme deroppe. Disse rør ser dog noget anderledes og ældre ud end dem på førstesalen, som så noget mere alm. og moderne ud. Disse er også noget større og har lidt forskellige dimensioner.

Spørgsmålet er, om disse er meget sværere at afproppe i forhold til nyere rør, som vi havde på førstesalen, og hvor kan man skaffe propper til disse rør?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er nødt til at sætte dig ind i hvordan varmen løber rundt i huset, blænder du dem af risikere du at komme til at mangle varme andre steder i huset.

Og skal du blænde af så gør det så tæt på varmekilden som muligt, så du ikke får problemer efterfølgende med utætte rør.

Vi prøver igen, i morgen --
For mig at se, ligner det helt almindelige 1” og 3/4” rør. Men kun en måling af rørtykkelsen kan afgøre det. Måske står dimensionen på bøjninger eller t-stykkerne.
Jeg kan også se et par “ langgevind”. Det var før der kom unioner, så det er efterhånden en del år siden.

Søren O
je_ns skrev den 07-07-2026 17:26:38

Du er nødt til at sætte dig ind i hvordan varmen løber rundt i huset, blænder du dem af risikere du at komme til at mangle varme andre steder i huset.

Og skal du blænde af så gør det så tæt på varmekilden som muligt, så du ikke får problemer efterfølgende med utætte rør.

Der er helt styr på, hvordan varmen løber rundt. Disse rør går ud til de to sidste radiatorer, der er tilbage - alle andre er fjernet og afproppet.

Menhem skrev den 07-07-2026 19:00:42

je_ns skrev den 07-07-2026 17:26:38

Der er helt styr på, hvordan varmen løber rundt. Disse rør går ud til de to sidste radiatorer, der er tilbage - alle andre er fjernet og afproppet.

Så fjerner du bare så meget af rørene som muligt, nemmest hvis du kan skrue det fra hinanden og skrue en slutmuffe på. (pak med pakgarn og paksalve)

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis