Søm eller klammer

Skal montere profilloft i min carport og kom til at diskutere montage med en tømrer. Jeg ville umiddelbart som normalt indenfor skyde det op med søm (40 mm i fer), men han sværgede til klammer (også i fer). Han mente simpelthen, at det vil falde ned når sømmene er rustet lidt.
Jeg er egentligt ligeglad, bortset fra at klammerne er mere synlige på et ludet og olieret loft.
Nogen der har en mening om det?

Mvh.

Jan R.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I en carport er der vel frit valgt, søm, klammer, skruer, men er der ikke noget om at i beboelse skal loftsplader skrues op af hensyn til minimere faren for hurtigt nedstyrtning ved brand?
Jeg har i hvert fald skruet mit huntonitloft op, selv om det nok har taget 3 gange så lang som i.f.t. søm/klammepistol.

(i givet fald har jeg et problem med loftet i stuen, der er sømmet rå forskallingsbrædder op med 1 cm mellemrum mellem rækerne).

Erik
Hej Jan

Det er et spørgsmål vane eller smag og behag om du vil.
Der hvor jeg var i lære, brugte vi altid klammer, men jeg har lige hørt, at mester ikke er, og aldrig har været helt begejstret for klammerne, han mener de er for tynde i benene.
Nu går han over til søm, og han siger at T-søm skulle være specielt egnede til den type opgaver, som listelofter er.

Til Erik
Jeg har aldrig hørt at loftplader i beboelse skal skrues op, men det kan da godt være.

Mvh. Carsten
Hej Carsten og Erik,

Har ikke hørt om den med nedstyrtningsfaren - men det skulle ikke undre mig...

@Carsten - jeg har også altid opfattet det som smag og behag. Har godt hørt om T-sømmene, men aldrig set dem anvendt => så må lige checke dem ud (de passer jo garanteret ikke til en std. sømpistol ;-)

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis