Terrasseolie på vinduer

Jeg har købt et hus med mahogni døre og vinduer, men der er to vinduer som er malet lysegrå (går ud fra de er ældre end maghoni vinduerne). Jeg har så tænkt på at slibe malingen af dem og give dem noget olie med pigment. Jeg har så dog en helt bøtte Terrasseolie som jeg brugte på den terasse jeg byggede og den er ret lig maghoni vinduerne, så tænkte om jeg kunne bruge den olie på vinduerne også så de to malede fik samme farve som resten af vinduerne. 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som noget der næsten kun kan give et dårligt resultat. Malingen skal fuldstændigt af, før man kan give det olie. Også i hjørner, samlinger og sprækker.

Olie med pigment kræver træet suger helt jævnt, for at farven kan blive ensartet. Det egner sig derfor kun til nyt træ.

Altså selvom du sliber det helt ned, så det har en ensartet farve, er der stor sandsynlighed for at olie med farve ikke vil trænge lige godt ned overalt. Så du vil få et uens resultat. Olie uden farve er ikke så afhængig af at den trækker lige godt ned overalt.

Jeg havde tænkt mig at slibe det ned og så bruge det der malingfjerner i sprækker, så jeg fik det hele væk og så olie på. 
Det ændrer ikke ved at der er stor risiko for at overfladen ikke suger jævnt, så du får ikke får en ensformig overfalde med pigmenteret olie.

Den malings fjerner man kan købe i dag virker ikke ret godt. Om du bruger det eller brun sæbe ændrer ikke på, at det bedst vil trænge ind der, hvor der ikke er maling, og derved mætte træet mere der end andre steder.

I stedet for at bruge en masse tid på noget, der med stor sandsynlighed ikke bliver pænt, synes jeg du skal overveje blot at male dem i en passende farve.  
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også