Delvist nedbrudte vinduer? Kan jeg nøjes med at udskifte glasliste og glasbånd i bunden?

Maghoni vinduer vistnok ca 20 år gamle.
Desværre er de ikke blevet vedligeholdt godt nok. Glasbånd var forvitret og delvist manglende. Glaslister er begroet med mos og alger og delvist revnede og har "slået sig" så de er skæve/forvredne.

Nu har jeg afmonteret glaslisten i bunden af det ene vindue og kan se, at selve karmen i bunden ser ud til at være delvist nedbrudt.
Jeg kunne fjerne glaslisten uden brug af værktøj: sømmene gik simpelhen igennem listen.

Nu er spørgsmålet så, hvad jeg skal gøre herfra. Skal hele vinduet udskiftes?

Eller kan jeg redde det ved at montere nye glasbånd og en ny glasliste i bunden?

Kan jeg evt. få en glasliste i brun alu eller lign? Det skal siges, at det er et vindue som er sydvendt og derfor hårdt belastet af sol samtidigt kan det ikke ses fra stueplan udefra, så jeg er ikke så bekymret for at lige netop disse to vinduer ikke har mahogni lister i bunden hvis alu holder bedre.

Har kigget lidt på disse: https://dafa-build.com/dk/produkter/dafa-glas-vindues-og-doertaetning/gl-glasliste/

Måske man kunne male den i en brun mahogni-agtig farve?

På den anden side vil jeg jo heller ikke til at kaste mig ud i det, hvis vinduet er så medtaget og råddent at det bør udskiftes... Men det ​er jo hurtig en bekostelig ​affære, så det vil jeg helst undgå...

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hovsa - jeg glemte billederne.
Alle billederne er af bund-delen af karmen - selvom billederne vender lidt mærkeligt...
Jeg forestiller mig at maling med RAL 8016 eller 8017 ville gå fint med mahogni. Men det bliver nok svært at få maling til at hænge ved alu.
Lennart@
I stedet for at lave 3 indlæg på kort tid, lige efter hinanden, kan du trykke på “ret” i det eksisterende indlæg. Så kan du rette eller tilføje, så længe det er inden for 30 min.

Synd at dine vinduer ikke er blevet passet. Prøv med en lille skruetrækker (lige kærv), hvor langt du kan trykke den ind i træet.

Søren O
Søren O skrev den 04-07-2026 14:17:32

Lennart@
I stedet for at lave 3 indlæg på kort tid, lige efter hinanden, kan du trykke på “ret” i det eksisterende indlæg. Så kan du rette eller tilføje, så længe det er inden for 30 min.

Synd at dine vinduer ikke er blevet passet. Prøv med en lille skruetrækker (lige kærv), hvor langt du kan trykke den ind i træet.

Åh ja, jeg glemte jeg kan redigere et indlæg... Prøver at huske det næste gang...

Jeg har prøvet med en skruetrækker.

I de områder hvor det er værst nedbrudt kunne jeg nemt stikke en skruetrækker et godt stykke ned. Faktisk smuldrede en del af træet nær hullet/revnen. Jeg har krattet alt det løse smulder fri.

De andre steder en lige omkring der hvor hullerne omkring sømmene er, der er træet hårdt og jeg kan ikke stikke en skruetrækker ned. På billederne kan du ane, hvor skruetrækkeren har været trykket ret hårdt ned og har lige lavet en lille mærke måske en halv til hel mm dybt.

Det er kun nedbrudt så det smuldrer lige omkring sømmene.
Det øverste billede er af det sted hvor det er allerværst nedbrudt.
De andre steder ligner mere billede to som nok er det næstværste sted...

På det sidste billede har jeg prøvet at markere steder hvor jeg har trykket hårdt ned med skruetrækker og kun lige kan lave et lille mærke.

Mon jeg ville kunne rense det godt af med algerens for at stoppe yderligere nedbrydning og så evt. give det noget træbeskyttende grundolie. Og så herefter montere GL ALU liste?

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis