Vacuumløfter - kan den løfte en betonflise

Hej forum,

Vi har betonfliser på ca 40x40 cm i indkørslen, og en del steder er der begyndt at vokse ukrudt op. Og det er nok modent til, at jeg fik fjernet noget af det i bund og hældt nyt sand ned.

Nemmest ville det være, hvis man kunne løsne og løfte én flise ad gangen. Kan se, at man kan købe noget, der hedder en vacuumløfter. Er der nogen, der har erfaring med, hvad de egentlig kan “bide sig fast i” og løfte?

Mvh Martin
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
begynder du på det , kan du være sikker på at du efterfølgende kommer til at lægge dem alle om
det er dømt til at gå galt
og med løfter , skal der ikke ret meget til , en alm støvsuger med flisemundstykke kan nemt klare det
Nej en vakuum løfter kan ikke løfte en flise fri som sidder sammen med de andre. Du kan købe en skraber til at tage ukrudt og så evt. støvsuge sandet op. Men du skal kunne tømme posen, da den fyldes hurtig.
Det man normalt gør er at putte ny sand på efter rensning og så lade det ligge nogle dag i blæst og regn 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Super, tak for gode svar. At løfte fliserne op er tydeligvis ikke en god idé.

Vi har en skraber til at tage ukrudt op, og den virker kun delvist. Tror grundproblemet er, at nogle af fliserne har skubbet sig hen over årene, så nogle af fugerne er flere mm brede. Andre er stadig helt tætte og intet problem. Men i de brede fuger kommer alt muligt op, ikke kun græs, men også mælkebøtter og andet med brede, dybe rødder, som er meget svært at få op.

Har taget det med ukrudtsbrænderen af og til, men det kommer hurtigt igen. Og gift vil jeg helst ikke ud i.

Allerbedst ville det måske være, hvis jeg kunne rense de brede fuger for både ukrudt og sand og så skubbe fliserne sammen?
En ting vil hjælpe :
Pil alle fliser op. nyt afrettergrus, trukket af med afretterværktøj og de rensede fliser ligges ned igen og sættes med en brolæggerjomfru.
Alt andet er som at tisse i dine egne bukser.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Det er helt almindelig med fuger der er flere mm. brede. Og det samme med ukrudt. uanset om det er lugejern, gift eller brænder så er det kun det aktive ukrudt der tages. Nye frø kommer til og ved de 2 første metoder starter det fra rødderne igen. 
Selv om du tager fliser op og lægger dem om kommer der igen ukrudt. Det er "glæden" ved at have eget hus og have. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis