Skift af fjederben på Punto 188

Hej.
Vi har en ældre Fiat punto vi bruger til markræs. Fjederen i højre side foran sprang,- så den skal skiftes. Støddæmperen er også gået, så gør det samtidig med. 
Jeg tjekkde så denne film, og det ser jo ud til at være en overkommelig lav det selv ting https://youtu.be/1PFN5hVA01g?si=FdUKCBAKbzFAoK6R

Men for ikke at skulle bakse med fjederspænder osv, og når det nu bare er en markræser, så valgte jeg at købe et brugt fjederben med det hele hos en hugger. Så langt så godt,- den kom allerede dagen efter. 
MEN,- Det er ikke som på filmen, hvor den bare sættes i. Den er for lang. Jeg har så læst at de nogen gange skal spændes med fjederstrammer under montering, så jeg måtte ud og købe sådan et sæt. Godt nok det billige sæt fra fra biltema,- Men når jeg spænder det, så bliver fjederbenet ikke kortere, men fjederen løfter sig lidt fra skålen nederst..... Kan det være fordi at støddæmperen har sat sig ? Eller er der en ting jeg har overset

Tak for hjælpen
Mvh Jan
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du sikker på at det er det rigtige fjederben du har fået?
Når først fjederbenet er samlet, skal det kunne monteres uden at klemme fjederen sammen. Det er støddæmperen der holder det hele sammen inden montering. Prøv at sammenligne med det gamle fjederben, når støddæmperen er trukket helt ud.

Søren O
Hej Søren. 
Man kunne taste sin nummerplade ind, og så finder den selv model og hvilken del man skal have... så stolede på det. 
Har lige målt dem, og de er begge 61 cm fra top til bund når den gamle er helt udstrukket, og den nye, som den nu er med fjeder. 
Jeg synes ikke at jeg kan vride bremseskiven længere ned eller væk så der bliver mere plads. 
jeg vil være træt af at skal afmonterer mere.... Har ikke en lift at gøre det på. 

Mvh Jan
Kan du ikke presse bærearmen ned, evt. med et “koben”? Det skal kunne lade sig gøre.

Søren O
Selvom fjederbenet så var 5 cm længere end det gamle ville det kunne monteres uden fjederspænder.
Monter benet i støddæmpertårnet, og brug en stor skruetrækker eller en dorn til at få hullerne til at line op med dem i navet.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy,- Det er der alt for langt til. Der mangle måske 5-8 cm. Så fjederbenet kan ikke komme ind på linje med navet pga at det ikke kan komme op over trækakslen. 
Søren,- Må jeg så på i morgen,- Synes bare ikke at det kan presses særlig meget ned. 
Men igen,- Det undrer mig at når jeg sætter fjederstrammer på at det hele ikke bliver kortere, men at ​fjederen bare begynder at lette fra skålen? 
Mvh Jan
Annonce
Støddæmperen skal også komprimeres. Det bør du kunne med kropsvægten og et stykke snor når fjederen er komprimeret.

Selvbygger med stort S. 
Nå jeg kommer nok ikke til at holde timelønnen hvis jeg var på et værksted  🤪, men med jeres fif, lidt vold, fjederstrammere og en donkraft under fjederbenet ved montering, så fik jeg den tvunget på plads. Sikke et mas det var.

Tak for hjælpen 
Mvh jan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis