Høje klonk/vandhammer fra fjernvarmeunit - erfaringer?

Jeg har en AMNIS BVTVS fjernvarmeunit, som er begyndt at lave høje metalliske "klonk". Lyden minder meget om en vandhammer.

Jeg har desværre ikke været heldig at stå ved anlægget, når det sker, så jeg har endnu ikke kunnet lokalisere præcist, hvor lyden kommer fra.

Nogle perioder kommer lyden næsten aldrig. Andre gange kommer den med 30-60 sekunders mellemrum, hvorefter der igen kan gå lang tid uden noget.

Jeg er ret ny i fjernvarmeanlæg, men er der nogen, der har oplevet noget lignende?
Mit eget bud er en defekt differenstrykregulator, da lyden opstår, når der ikke tappes brugsvand.
Hvad tænker I? Og har I nogle gode forslag til, hvordan jeg kan fejlfinde på anlægget?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jeg også interesseret i at høre svaret på.

Jeg har en bekendt, der har en traditionel varmtvandsbeholder til direkte fjernvarme. Der kommer en enkelt bankelyden måske en gang i døgnet, og ikke i forbindelse med forbrug af varmt vand. 
Jeg kender til samme lyde, men de er ret svage og jeg kan udlede at drift tryk på linjen har noget at sige. 
På mit anlæg ligger det typisk ml. 1,5 og 3,6 bar alt afhængig af forbrug i kvarteret. Om vinteren ligger trykket selvsagt højest. Her er fremløbs temp. min.  60 gr., men i radiatoren er det udeføler der bestemmer, så pt. skruer den langt ned. Jeg formoder derfor det kan være blandeventilen der afgiver lidt lyde, når der spædes op på varme. 
Brugsvandet varmes jo med den indkomne temp. Det er direkte anlæg jeg bruger.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis