er denne væg bærrende

jeg har købt et ældre hus jeg overtager til oktober

der er denne væg jeg gerne vil fjerne, men kan se på de gamle tegninger at der ligger noget bjælke i loftet.

huset er først opført som et fladtaget hus, men nu er der valmtag på(se vedhæftet foto)

væggen fra opholdsstuen og ud til spisestuen vil jeg gerne have taget ned.

jeg er også i tvivl om de 2 jernbjælker som er tegnet ind på plantegninger har noget med overetagen at gøre. eller om det har noget med kælderen at gøre.

hvad tænker i her?

lige blevet husejer.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den væg er helt sikkert bærende, og den HE 140 B er så også bærende. 
Det er vinkelhus så de spær der ligger hen over kammer, soveværelse m.m støtter på ydermuren. Men henover køkken og spisestue m.m. støtter de af på den væg og bjælke du vil have væk. Bjælken er sikkert kun med 10-15 cm overlæg lagt af på muren på begge sider af åbning. 
Det er sikkert muligt at lægge en større bjælke op som kan bære hele vejen over på de 461 cm 
Den HE 180 B vist midt igennem opholdsstue er enten taget væk eller den har ingen funktion nu. 
Så er der en over vindues parti som  skal være der 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik, tak for hurtigt svar :-) har dog lige et par spørgsmål mere :-)

den bjælke som ligger mellem spisestue/stue ligger ca der hvor jeg har tegnet op med grønt (se vedhæftet billede under) så jeg mistænkte den for at være fra dengang huset var med flad tag. tegningen hvor de er på er også fra da huset blev bygget med flad tag. - og så lige et godt spørgsmål mere :-) der ligger en tagrem/facaderem rundt på alle ydermure.

vi har en drøm om at få lavet et større vindue på soveværelset evt så der er 3 fag frem for 1 som der er nu. er denne limtræ rem bærende nok til man kan indsætte flere vinduer under, evt lave mellemrum mellem vindues partierne og sætte et damp/stål rør ind for at støtte op ?

pft tak 

vh Emil

lige blevet husejer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis