Betonskærer

Kældergulv.

Så skal jeg fortsætte med at banke mit 20cm beton med jern i op. Det er sten hårdt med masser af flint og andet sten i. Jeg har en 60j betonhammer men jeg synes godt nok de første 6 kvm tog lang tid. Og jeg har 25kvm tilbage. :)

Jeg overvejer så at købe/leje såden en djævel her, og så skære håndterbare betonstykker ud og bære ud i traileren.

Jeg tænker at jeg både slipper for at stå med betonhammeren i 5 dage, men også slippe for at grave de mange ton med skolv op i trillebøren.

Er det en helt tosset ide? 😄

Vh.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
så lej en , den du har fundet er kun til hobbybrug
en ordentlig sav kan lejes , alternativt er en asfaltskære ret god , med en betonklinge i
og husk vand , ellers er motoren hurtigt ødelagt
60 J er en meget stor nedbrydningshammer. Hvis den ikke kan gøre det, så fejler den noget.
Hvis det er en af dem fra harald nyborg, så tror jeg de 60 J leveres op i armen og så 2-3 stykker ned i mejslen.

Selvbygger med stort S. 
20 cm tyk beton. Det er voldsomt. Kun de færreste skæremaskiner klarer den tykkelse. Håndholdt sav er kun til mindre opgaver, så glem den.
En stor fugeskærer (asfaltskærer) med mindst ø 500 mm. betonklinge, og helst med fremtræk, kan da gøre det, men maskinen er tung, så der kræves gode adgangsforhold. En strimmel beton på 10 cm. bredde og 50 cm. længde i 20 cm. tykkelse vejer ca. 20 kg.
En minigraver med hydraulikhammer kunne også være en løsning.
Synes du i første omgang skal prøve at leje en kvalitets nedbrydningshammer.

Søren O
Superdiy skrev den 30-06-2026 21:16:36

60 J er en meget stor nedbrydningshammer. Hvis den ikke kan gøre det, så fejler den noget.
Hvis det er en af dem fra harald nyborg, så tror jeg de 60 J leveres op i armen og så 2-3 stykker ned i mejslen.

Det er den Sheppach ja

Vh.

Frederoxx skrev den 30-06-2026 22:59:02

Superdiy skrev den 30-06-2026 21:16:36

Det er den Sheppach ja

faktisk en bedre hammer end mange af de profesionelle

har selv 2 , og de klare det bedre end selv de helt store

den klare det meste , men det kræver at du bruger den rigtigt , selv de dyreste kan ikke klare det hvid man ikke ved hvordan de bruges
Annonce
Jeg synes også at det lyder mærkeligt at en 22 kg betonhammer på 60J ikke kan klare det på rimelig tid. Jeg har også svært ved at tro, at navnet på mærkepladen har den store betydning.

Jeg vil mene at tricket er at finde ud af hvor store bider, man skal tage hver gang. Er de for store tager det lang tid at banke det fri. Ofte er den spidse mejsel bedst. Stil den 10 cm inde på betonen (eller hvad der nu er bedst). Stødt den, men lad hamren og vægten gøre arbejdet. 
GodeVen skrev den 01-07-2026 12:12:06

Jeg synes også at det lyder mærkeligt at en 22 kg betonhammer på 60J ikke kan klare det på rimelig tid. Jeg har også svært ved at tro, at navnet på mærkepladen har den store betydning.

Jeg vil mene at tricket er at finde ud af hvor store bider, man skal tage hver gang. Er de for store tager det lang tid at banke det fri. Ofte er den spidse mejsel bedst. Stil den 10 cm inde på betonen (eller hvad der nu er bedst). Stødt den, men lad hamren og vægten gøre arbejdet. 

Jeg mangler måske bare træning :) 

Jeg synes maskinen slår hårdt, men betonen er bare meget stenet så det skal tages i små stykker. Og så er der jo jern i som binder det hele sammen.

Egentligt også ærgerligt at hakke sådan et stærkt gulv op, men der skal noget varme i.  

Vh.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis