Behandling/opfriskning af teaktræsbord - hvordan? Slibe, olie?

Jeg har sådan et havebord i teaktræ. Engang var overfladen nydelig rødgylden som teaktræ jo er når det er friskt.
Jeg har ikke behandlet det med noget velvidende, at det ville blive gråt med tiden... Men når sådan et bord bliver brugt flittigt til grillmad og lign., så bliver der jo spildt diverse fedtede ting på bordet med tiden og det får noget patina af vejrliget...

Nu kom jeg til at tænke på, om man mon kan friske det op eller om det bare er noget jeg skal leve med som det er?

Kunne det mon lade sig gøre at slibe det ned med en excentersliber eller rystepudser - ville pletter så forsvinde - og måske endda den flotte teaktræs farve komme frem igen?

Ville jeg så skulle behandle det med noget trærens eller grundrens før slibning og så efter slibning noget grunderolie og herefter evt. noget beskyttende olie?

Jeg tænker specifikt på fx GORI grunder 11.1 og GORI nr. 307 til sidst.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg sæbebehandler mit. Det er i øvrigt et mareridt at olieret det bord. Har haft samme og det gør jeg aldrig igen. Men sæbe er noget enklere. Du kan trærense det først, og så bruge sæbespåner som ChatGPT har en fin opskrift på. Jeg ville personligt trærense og så undgå at slibe da det bliver svært at få jævnt hvis ellers træet er fint nok. 
HrT skrev den 28-06-2026 15:29:17

Jeg sæbebehandler mit. Det er i øvrigt et mareridt at olieret det bord. Har haft samme og det gør jeg aldrig igen. Men sæbe er noget enklere. Du kan trærense det først, og så bruge sæbespåner som ChatGPT har en fin opskrift på. Jeg ville personligt trærense og så undgå at slibe da det bliver svært at få jævnt hvis ellers træet er fint nok. 

OK. Det vil jeg prøve så. 

Vil du bruge alm trærens som kan købes i byggemarked og så derefter sæbespåner?
Spring grundrens over og gå direkte til brun sæbe og en stiv børste. 

Når bordet er rengjort kan du vedligeholde med sæbespåner. Brug opskriften på posen og glem alt om chatgpt. GORI grunder er beregnet som grunder og har kun kortvarig virkning på teak der skal stå uden dækkende maling.

Til udendørs brug skal du regne med at rense i bund med brun sæbe forår og efterår og så vedligeholde med sæbespåner men sæbebehandling har begrænset effekt som vedligeholdelse til udendørs brug.

Du vil sandsynligvis få et bedre resultat ved udelukkende at bruge brun sæbe, en stiv gulvskrubbe og rigelig spuling med haveslangen når behovet opstår.

Rantzau skrev den 28-06-2026 15:51:20

Spring grundrens over og gå direkte til brun sæbe og en stiv børste.

Når bordet er rengjort kan du vedligeholde med sæbespåner. Brug opskriften på posen og glem alt om chatgpt. GORI grunder er beregnet som grunder og har kun kortvarig virkning på teak der skal stå uden dækkende maling.

Til udendørs brug skal du regne med at rense i bund med brun sæbe forår og efterår og så vedligeholde med sæbespåner men sæbebehandling har begrænset effekt som vedligeholdelse til udendørs brug.

Du vil sandsynligvis få et bedre resultat ved udelukkende at bruge brun sæbe, en stiv gulvskrubbe og rigelig spuling med haveslangen når behovet opstår.

OK. Spændende med brun sæbe. MEner du flydende brun sæbe eller "fast" gele form? Så vidt jeg forstår er det ikke kemisk det samme produkt...

Skal det bare smøres ind i brun ren sæbe og så skrubbe p ådet med brun sæbe og bagefter skylle af? Eller mener du bare en sæbevandsblanding, hvor jeg har blandet brun sæbe i?
Fik denne Guide af Gemini. Holder det?

Brug fast brun sæbe i gele form.

• Opløs cirka 1 til 2 spiseskefulde fast brun sæbe i en spand med lunkent eller varmt vand. Rør godt rundt, indtil den faste gele er helt opløst.
  • Gør havebordet vådt med rent vand først, så træet ikke suger den koncentrerede sæbeopløsning råt ind i de tørre fibre.
  • Påfør sæbeblandingen med en god, stiv skurebørste.
  • Skrub grundigt langs med træets årer – aldrig på tværs, da det ridser træet og ødelægger fibrene.
  • Hvor der er fedtpletter, kan du tage en lille smule ren fast sæbe direkte på børsten og arbejde specifikt med pletten.
  • Lad sæben sidde og arbejde i 10 til 15 minutter. Sørg for, at bordet ikke tørrer ud undervejs; hold det fugtigt med mere sæbevand, hvis det er nødvendigt.
  • Skyl bordet grundigt efter med rigeligt, rent vand. Brug en haveslange og en ren børste til at fjerne alle sæberester. Undgå højtryksrenser, da den flosser teaktræets fibre op og ødelægger overfladen.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis