Jeg har sådan et havebord i teaktræ. Engang var overfladen nydelig rødgylden som teaktræ jo er når det er friskt.
Jeg har ikke behandlet det med noget velvidende, at det ville blive gråt med tiden... Men når sådan et bord bliver brugt flittigt til grillmad og lign., så bliver der jo spildt diverse fedtede ting på bordet med tiden og det får noget patina af vejrliget...
Nu kom jeg til at tænke på, om man mon kan friske det op eller om det bare er noget jeg skal leve med som det er?
Kunne det mon lade sig gøre at slibe det ned med en excentersliber eller rystepudser - ville pletter så forsvinde - og måske endda den flotte teaktræs farve komme frem igen?
Ville jeg så skulle behandle det med noget trærens eller grundrens før slibning og så efter slibning noget grunderolie og herefter evt. noget beskyttende olie?
Jeg tænker specifikt på fx GORI grunder 11.1 og GORI nr. 307 til sidst.