Jeg er flyttet ind i en ny lejlighed og har opdaget, at mit væghængte toilet ikke skyller den forreste del af kummen. Der kommer en normal mængde vand ud ved stort skyl (ca. 15 sekunders skylletid), og skyllet kommer primært fra bagfra/fra siderne og danner en hvirvel. Den forreste fjerdedel af kummen forbliver dog helt tør under hele skyllet. Hvis jeg lægger et stykke toiletpapir forrest, bliver det hverken vådt eller flyttet. Der bliver derfor indimellem siddende mærker forrest i kummen.
Jeg har prøvet at afkalke under skyllekanten med kalkfjerner uden nogen synlig forskel. Mit næste forsøg er at prøve med eddike og lade det sidde natten over. Jeg kan dog ikke umiddelbart finde nogen skyllehuller eller en skyllekanal forrest under kanten, som skulle være tilstoppet.
Jeg har også kigget i cisternen. Den ser umiddelbart ud til at tage fint vand ind, og jeg synes også, der kommer en fornuftig mængde vand ud ved skyllene, om end ikke super kraftigt. Mine VVS-evner er dog på et minimum, så jeg ved ikke, om der er noget, jeg overser, eller om skyllemængden eller -styrken kan justeres yderligere.
Mit spørgsmål er derfor, om dette er en normal funktion på nogle toiletmodeller, eller om det tyder på en fejl, som skal fikses?
Jeg ved desværre ikke, hvilket fabrikat selve toilettet er - kun at cisternen er fra Geberit.
Jeg har vedhæftet nogle billeder af det store skyl fra start til slut samt et billede af cisternen.
Med venlig hilsen
Simon