EL-Målerramme for Solcelleanlæg

I forbindelse med overvejelse af Solcelleanlæg anbefaler El-installatøren at min 55 årige gamle målerramme, som foto viser, skal skiftes.
Den nye målerramme skal i så fald være med stikforbindelse, for/til den nye kommende Elmåler, for  Solcelleanlægget på ca. 6 Kwp.

Er det korrekt at min gl. målerramme, som vedhæftet foto viser, ikke kan bruges?
Er der krav om at en ny Elmåler, skal være med stikforbindelse, frem for kabelforbindelse?

På forhånd tak
GSH
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke umiddelbart nogen funktionel grund til at du bør have enten ramme eller måler skiftet. Måske pænere med det nye men det fylder en del mere end det gamle. Så mon ikke det blot er installatøren der søger mersalg?

Om der kræves en med stikben afhænger af dit elelskab - der er ikke noget lov der siger den skal vær emd stikben.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Nu viser du ikke det hele, og derfor kan man ikke svare på spørgsmålet om tavlen skal skiftes.
Som Buller skrev så er det forsynings selskab der bestemmer hvilken måler type de kan levere.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er en grund til at det hele ikke vises da spørgsmålet kun går på selve Målerrammen.
Mig bekendt er der forskel på Målerramme og Tavlen (gruppetavlen)

Gruppetavlen vil, i så fald, blive skiftet, bl.a. pga. manglende SPD, samt med RCBO'er, (Automatsikringer m. HPFI) pga. pladsmangel i skabet, så det har jeg styr på.
GSH skrev den 29-06-2026 08:13:05

Der er en grund til at det hele ikke vises da spørgsmålet kun går på selve Målerrammen.
Mig bekendt er der forskel på Målerramme og Tavlen (gruppetavlen)

Gruppetavlen vil, i så fald, blive skiftet, bl.a. pga. manglende SPD, samt med RCBO'er, (Automatsikringer m. HPFI) pga. pladsmangel i skabet, så det har jeg styr på.

Og der er ikke plads i gruppetavlen til de ting? Det er ikek altid at elektrikerne er obs på at bruge de nyere elementer der fylder færre moduler

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis