Hjælp til valg af ny rundsav (og batteri økosystem) - hvor stor klinge?

Hej LDS

Jeg har gennem tiden fået forskelligt batteri værktøj fra Black and Decker via julegaver o.lign fra arbejde.
Og har selv suppleret op eftersom jeg allerede havde flere batterier der, kunne jeg ligeså godt blive der.

Jeg er ikke den store "lad-det-selv'er" men det bliver da til lidt i ny og næ, og boremaskiner osv er rigelig gode til mine behov. 
Men, nu har jeg fået moslet min rundsav i stykker så jeg ikke længere kan stille skæredybden, og den var i forvejen noget skrammel, for småt, for svagt, og udvalget af klinger er ca. 2, og de koter næsten det samme som saven fordi det åbenbart er en underlig størelse.

Jeg skal have noget nyt, jeg overvejer lidt Ryobi, jeg vil selvfølgelig gerne høre objektive og begrundede forslag for forskellige mærker, men jeg er udemærket klar over at det mærke der står i lige netop DIT værksted er det bedste, og alt andet er noget bras. 
Derfor vil jeg hellere i første omgang fokusere lidt på "consumeables". Mit forsøg på at købe klinge til den gamle gav mig lidt en øjn åbner om priser og udvalg. 
Hvad er den mest udbredte størrelse, det tætteste vi kommer på "standard" hvor der både er udvalg i klingetyper og tænder osv, og hvor man måske også kan få en der ikke koster ligeså meget som maskinen i sig selv! 
Jeg håber det er et ret basalt spørgsmål som i kan på fingrene :) ​

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal det være til batterier? 
Personligt ville jeg vælge en til 230 volt, hvis det er tilgængelig hvor du bruger den. 

Jeg har en Black deker kap gearingssav, den er jeg super glad for.  Det er en 230 volt.

Den bruger  254 x 2,4 x 30 mm klinger dem er der en del af, jeg købte 2 stk Metabo med 48 tænder, de kostede knap 250 kr med fragt (det var et tilbud, de koster mere nu)

254 mm klinger er meget udbredte, og mener også 216mm er en standard klinge.
Er klingen til en batterisav er den tyndere..

Vi prøver igen, i morgen --
Skal er så stort et ord.... Men der er jo en grund til batteri drevet værktøj er blevet så populært :)
Og så skal man ikke være bange for at save ledningen over :)

En kap gerings sav ville jeg nok også tage med ledning. Men jeg snakker "hånd rundsav" her, ikke bordrundsav eller gerings sav.

ja en håndrundsav på batteri er et must, ville ikke være betænkelig ved en royobi.

Vi prøver igen, i morgen --
Standard størrelsen på en håndrundsavsklinge er 165 mm. Mit liv er for kort til billigt værktøj, så jeg havde personligt fundet en brugt makita 18v på dba hvis du ikke har nogen batterier der skal passe til i forvejen.

Selvbygger med stort S. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis