Returventil eller ej...

Jeg har etableret et badeværelse med gulvvarme i et ældre hus.
Slangerne bliver koblet på hvor en radiator tidligere sad. 2-strengssystem.
På sigt drømmer jeg om at lave gulvarme i hele huset med shunt og styring i bryggers, men der kan gå en del år inden det MÅSKE sker. Indtil da skal jeg bare have varme i gulvet.
samlingerne og thermostaten kommer til at side i soklen under badeskabet.

Jeg har læst om brugen af returventil til dette, hvilket lyder smart og nemt. Dog læser jeg også at det fremadrettet ikke er god praksis ifølge bygningsreglementet.
Hvad anbefaler folk alternativt?
Det bliver ikke en dyr minishunt, men er en alm thermostat med fjernføler uden for soklen at foretrække?

God weekend og tak!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan jo vælge at bruge en returtermostat indtil du evt. beslutter at lave dit varmesystem om til gulvvarme i hele huset.
Returtermostaten er uden fjernføler, fordi den regulerer på vandtemperaturen og derfor ikke behøver nogen føler udover den indbyggede.
Når du så udbygger varmesystemet til gulvvarme over hele huset kan du evt. vælge en anden styring. Du skal huske at gulvvarme og særlig i beton er trægt virkende. Jeg har brugt gulvvarme reguleret med returventil i badeværelset i 10 år, og det virker fint.

fase
Jeg har 3 rum med gulvvarme, der styres med returtermostater.
Det fungerer rigtig godt, det kan være en god ide med en drossel ventil på ftemløbet, især hvis der er en høj fremløbs temperatur.( en Ballofix ellerlignende kan også bruges)

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for input gutter!
Det er også det jeg hælder mest til, men så vidt ​jeg forstår er det ikke lovligt længere..
Hvad er bedste alternativ så hvis ikke en shunt?

Tillægsspørgsmål:
Hvor vigtig er læggemønstret på slangen på et 5.5m2 badeværelse?
Jeg har svært ved at lave spiralen med frem/retur parallelt. 
Kan ikke tro de ikke er lovlige længere, men måske hvis du har fjernvarme??

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har fjernvarme. Det er noget med at iflg. BR18 SKAL temperaturen styre ud fra rumtemperaturen og ikke alene returvandet i rørene. Så du må godt have en retur ventil men den skal styres af en rumføler. Alternativt er det ok hvis du samtidig har en radiator i rummet med alm. termostat...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis