Fald løsning

Hej

Jeg er ved at lave selv/få lavet bade værelse og i den forbindelse skal jeg nu til at få lagt fliser og lavet fald i brusenichen

Kunne godt bruge lidt sparing da jeg fandt frem til at det ikke er en helt simpel opgave nu hvor vi er så langt i projektet

Vi har købt 60x60 fliser og umiddelbart vil løsningen være at lave fald kun i brusenichen. Vi afgrænser så resten af badeværelset med en lille forhøjning til brusenichen og alt andet gulv i rummet vil være i vatter

Dette var egentlig også hvordan det var opbygget før men kan ikke gennemskue om det er den bedste/pæneste løsning. Den største udfordring med projektet har hele tiden været at gulvet inklusiv gulvvarme ikke på overstige 4.5 cm så vi er under 3 cm til gulvet i soveværelset

Jeg er spændt på jeres input

Har også vedlagt et billede af bruseniche nedenunder med denne kant som egentlig har til formål at skjule faldet mod unidræn
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Friskefisk skrev den 25-06-2026 08:39:16

Vi har købt 60x60 fliser og umiddelbart vil løsningen være at lave fald kun i brusenichen. Vi afgrænser så resten af badeværelset med en lille forhøjning til brusenichen og alt andet gulv i rummet vil være i vatter

Hvis du laver en opkant ved indgang til niche skal der også være et gulvafløb uden for nichen. 
Det overordnede kravet om 3cm kar-effekt fra indgang til afløb gælder også for gulvet udenfor nichen.
Tolerance-kravet for gulvet udenfor nichen er at der ikke må være bagfald eller lunker hvor der kan stå blankt vand, med andre ord skal vand altid (med fald) ledes mod et afløb.

Derfor gør de fleste det at man i hele gulvet laver et svagt fald fra indgang mod nichen (~1/2%) og et mere aggressivt fald i selve nichen (eg 2%) og ingen opkant. På den måde vil vand altid blive ledt mod nichens afløb og man slipper dermed for både opkant og ekstra afløb.

Vær obs på at hvis du skal have badekar gælder krav om 2% fald også under dette.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 25-06-2026 09:21:49

Friskefisk skrev den 25-06-2026 08:39:16

Hvis du laver en opkant ved indgang til niche skal der også være et gulvafløb uden for nichen.
Det overordnede kravet om 3cm kar-effekt fra indgang til afløb gælder også for gulvet udenfor nichen.
Tolerance-kravet for gulvet udenfor nichen er at der ikke må være bagfald eller lunker hvor der kan stå blankt vand, med andre ord skal vand altid (med fald) ledes mod et afløb.

Derfor gør de fleste det at man i hele gulvet laver et svagt fald fra indgang mod nichen (~1/2%) og et mere aggressivt fald i selve nichen (eg 2%) og ingen opkant. På den måde vil vand altid blive ledt mod nichens afløb og man slipper dermed for både opkant og ekstra afløb.

Vær obs på at hvis du skal have badekar gælder krav om 2% fald også under dette.

/BOFH 

Kunne man lave en stor kuvert i rummet i det tilfælde? Altså lade højre side af unidrænet være centerpunkt og så ellers lede alt i denne retning og starte fliseopbygningen fra det punkt?

Friskefisk skrev den 25-06-2026 10:57:08

Kunne man lave en stor kuvert i rummet i det tilfælde? Altså lade højre side af unidrænet være centerpunkt og så ellers lede alt i denne retning og starte fliseopbygningen fra det punkt?

Ja, men du er ikke hjulpet af at du vil have storformat fliser, de er meget lidt tilgivende ift hvis dine flader ikke er 100% plane i niveau for hinanden da de ellers ikke vil tande ensartet mod hinanden fra hjørne til hjørne, alternativt skal du til at lave skæringer med fuge midt i gulvet.

En anden løsning er at man godt kan "tilte" hele gulvfladen mod et hjørne så der er et plant gulv med fald i den retning, men der kan der også blive lidt udfordringer med at fliserne gerne vil tande forskelligt ved overgangen til nichen hvor du skal have mere aggressivt fald end i det øvrige gulv, en kombi hvor du eg laver en opbygning hvor du tilter gulvfladen mod et punkt ud for nichens start er også muligt, vand herfra vil så løbe videre ind i nichen.

Emnet er også debateret flere gange herinde så brug søgefunktionen.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis