Fugt i kældervæg - usikker på kilden

Jeg søger erfaringer, råd og vejledning i forhold til en fugtig kældervæg i mit hus.

Min kælder er smukt renoveret og vi bor også i den, da den er god og tør (og stort set fri for radon). Under gulvet er et lag leca-sten - med stikrør til en brønd i haven. Mod ydermur er der nuprede plastplader, som leder eventuelt indtrængende vand ned i leca-laget. Dernæst isolering, dampspærre og gipsplader. Vi har aldrig fugt i kælderrummene.

Og dog. For ved kældertrappe og yderdør er væggen ikke isoleret, men blot pudsede og filtede. Her bobler filten lidt forneden efter indtrængende fugt. Efter 20 år uden behov for reparation vurderer jeg dog indtrængningen til at være minimal.

Så har jeg på badeværelset en bærende væg, som jeg går ud fra har “fat” i ydermuren. Vi satte badeværelset i stand for fem år siden, og pudsede væggen op, spartlede og malede. Og nu er der allerede masser af fugtlommer bag malingen. De strækker sig helt op til 1,5 meter ind fra ydermuren, og de strækker sig højere op end terrænnet udenfor (20cm højere).

Kan det virkelig være indtrængende vand, der laver ravagen, eller kan det tænkes at vi har et utæt varmerør?

Der har siddet en håndklædetørrer på væggen, og så vidt jeg kan se, er studserne forbundet via isolerede kobberrør til fjernvarmeinstallationen -  i teknikskabet går de op under loftet og har retning ind over badeværelset.

Vi fylder jævnligt vand på centralvarmen, og det undrer mig også. Kan der være sammenhæng..?

Her et par fotos, omend det er svært at fotografere de små fugtlommer.

Jeg takker på forhånd for inputs!

Mvh Anders
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja utætte rør kan udmærket være grunden til problemet, hvis der da er rør i de områder.

Har du en forsikring der dækker skjult rør, dækker de sandsynligvis.

Vi prøver igen, i morgen --
Kan det skyldes kondens, du siger at der er på den væg der ikke er isoleret, her vil vanddamp så fortættes mere end på de vægge der er isoleret?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis