Udendørs vandhane

Jeg skal have hakket gulvet i min garage op (tidligere ejer har allerede taget halvdelen) og have lagt en afvandingskanal langs min husmur (fordi der ingen sokkel er og fugt kan trænge op i væggen).

I den forbindelse vil jeg bore en slange ud fra mit bryggers og ned langs huset (under kanalen), gennem garagen (under gulvet) og ud som udvendig hane på bagsiden af garagen...

Hvilken type slange eller rør bruger man til det? Hvor dybt skal det ned for ikke at fryse? Og ville det give mening at føre det som tomrør til slangen, så den kan skiftes ved brud uden at hakke det hele op? Eller er det at planlægge efter noget som sandsynligvis ikke bliver aktuelt?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil foreslå et pex rør i tomrør, som går op indvendig i din garage. Så skal du bruge en “frostfri” aftapningshane som monteres på den udvendige side af garagen. Det vil være den enkleste måde at undgå problemer med frost.

Søren O
SoranDK skrev den 24-06-2026 03:39:08

Jeg skal have hakket gulvet i min garage op (tidligere ejer har allerede taget halvdelen) og have lagt en afvandingskanal langs min husmur (fordi der ingen sokkel er og fugt kan trænge op i væggen).

I den forbindelse vil jeg bore en slange ud fra mit bryggers og ned langs huset (under kanalen), gennem garagen (under gulvet) og ud som udvendig hane på bagsiden af garagen...

Hvilken type slange eller rør bruger man til det? Hvor dybt skal det ned for ikke at fryse? Og ville det give mening at føre det som tomrør til slangen, så den kan skiftes ved brud uden at hakke det hele op? Eller er det at planlægge efter noget som sandsynligvis ikke bliver aktuelt?

 120cm nede er vist den officielle placering for vandrør frostfrit. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis