Bagvæg væghængt brændeovn

Hej Alle.

Jeg står og skal i gang med at renoverer gulvene for at få gulvvarme i vores overetage, som er et 2. etages træhus. I forbindelse med det vil jeg gerne have flyttet brændeovnen op på væggen- men vi det er jo et træhus, så alt bagved ovnen er brandtbart pt. Jeg har forsøgt at snakke med den lokale skorstensfejer- men det var som et snakke med netop en skorsten, ingen hjælp, heller ikke selvom det er ham der skal godkende den... ud over han blot sagde at væggen skulle være muret. Derfor jeg høre her om I kan give inputs på hvad jeg har tænkt mig.

Væggen er 15cm tyk, og der er ude mod nuværende brændeovn en original brændfast aspestplade fra 70erne. omkring 2cm tyk. Denne fjernes naturligvis også. Dvs. jeg har et åbent hul imellem to bærende træstolper som går op til taget. Spændet herimellem stolperne er 75cm.

Bagvægen laves af 10cm tyk porebeton/multiplade som stilles på gulvet med noget murerpap under, herefter monteres porebetonen i forbandt m. vinkeljern for hver 2. række skruet i stolperne i begge sider, ligesom der bruges bølgesøm. I toppen skrues det i loftet m. fjederbeslag. Røgrøget går igennem væggen bagud ca. 60cm oppe, og direkte i skorsten og op.

Foran på pladerne klæbes klinker på som alm. med fliseklæb, og brændeovnens vægbeslag m. 6 metal rawplugs specielt til porebeton og som holder ca. 60kg hver. Brændeovnen er 65kg.

På den måde burde hele bagvæggen være brandsikker, og jeg kan ikke se hvordan varme skulle kunne bevæge sig bagud i konstruktioen, ligesom det burde være stabilt noget når den er så forankret i stolperne. Huset bevæger sig selvfølgelig, men den burde følge med?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din skorstensfejer har allerede givet dig svaret ud fra jeres træhus, men du accepterer ikke svaret.

Selv har jeg opsat en del kolonneovne, og skorstensfejerens anvisninger skal altid følges fordi han som fagmand har kendskab til detaljer jeg ikke har.

De gange jeg har haft kontaktet skorstensfejeren,  har det altid været en positiv oplevelse. Og med god vejledning til at få løst opgaven.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis