Naturlig ventilering ved loft til kip

Hejsa,

Jeg har et hus fra 1955, hvor der skal laves loft til kip men taget er velholdt og udskiftes ikke.

I dag er der 2 ventilationsrør i nordsiden i bunden og 2 rør øverst i sydsiden.

Bør man lave nye ventilationshuller mellem tagspær i top og bund eller hvad har I gjort?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du lukker det inde mens der stadig er lukket ved tagfod og tagryg er det en meget utilstrækkelig ventilation af tagkonstruktionen.
De fleste laver det med 2cm sprække mellem udhæng og tagfod + ventileret gratrulle ved kip. Når du ikke har undertag skal der være 50mm frirum op til lægterne hvor luft kan cirkulere frit + de nævnte åbninger. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 21-06-2026 17:21:03

Hvis du lukker det inde mens der stadig er lukket ved tagfod og tagryg er det en meget utilstrækkelig ventilation af tagkonstruktionen.
De fleste laver det med 2cm sprække mellem udhæng og tagfod + ventileret gratrulle ved kip. Når du ikke har undertag skal der være 50mm frirum op til lægterne hvor luft kan cirkulere frit + de nævnte åbninger.

/BOFH 

Jeg kan bare ikke lave en 2 cm sprække ved tagfod!? Så jeg er nødsaget til at lave ventilationen via ventilationssten fra Randers tegl som har nogle til en vingetagsten. 

Så spørgsmålet gik mest på om andre havde brugt sådanne og i så fald hvor mange? F.eks. en i top og bund mellem hver tagspær eller hver anden osv. 

Jeg har banket en mursten ud bag tagrende i ydermur mellem hvert spærfag, lavet hul op gennem hulmur (så der er fri gennemgang for luft), og isat ventilationsrist i ydermur. Ristene skjules næsten af tagrenden.
Så er der lagt nye rygningssten med ventileret gratrulle som BOFH har beskrevet.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis