Fugtig kælder

Vi har købt et hus med kælder, hvor der er installeret et Duka One S6 system. Luftfugtigheden i kælderen er 72%. Det er installeret i to rum. Kælderen er cirka 19-20 grader. Skal jeg indstille det til varmegenvinding eller ventilation, hvis luftfugtigheden skal nedbringes? Pft!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer vel an på hvad temperaturen og luftfugtigheden er udenfor.
Når det er koldt udenfor kan du bruge genvinding. Men nu hvor der er fugtigt og varmt udenfor er det noget andet.
Jeg ville være nervøs for at bringe varm fugtig luft ind i en kold kælder.

Ved 72% skal det vel ikke nedsættes. Du skal måle det flere gange da det er et øjebliksbillede og ændrer sig. 
Det er ventilation og der fjerner mest fugt.
Jeg mener Duka er en puls genvinding. Altså en aluminium element hvor luften skifter retning. Den bliver så opvarmet den ene vej, og afgiver varmen den anden. Meget af fugten ryger ud, men den fugt der afsættes i elementet den ene vej, fordamper og kommer med ind når luften går den anden vej. Der er ingen kondensafløb som ved krydsvarme vekslere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
72% er ikke dårligt på denne årstid. 
Hold den i varmegenvindings-tilstanden. Jeg har også Duka og gør sådan.

Men faktisk skruer jeg ned for dem på de varmeste dage. Luftfugtigheden i % er relativt, dvs. i forhold til temperaturen. 30 grader varm luft kan indeholde meget mere vand end 19 grader luft. Så når du blæser varm udeluft ind i kælderen bliver det kølet ned og den relative luftfugtighed stiger. I værste fald så meget, at fugten kondensere og bliver til vand på væggene eller ved gulvet (hvor der er koldest). Det giver risiko for skimmel mv.

Mvh. AllanE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis