Vi har en flexbolig, hvor vi gerne vil inddrage (mere af) en længe til at kunne huse flere gæster. Det vil sige, det er ikke noget, der skal bruges til hverdag, men lejlighedsvis til gæster.
Det mit spørgsmål drejer sig om et pt. uudnyttet loft. Det vil blive varmet op med varmepumpe, når behovet er der, og ellers holdt frostfrit. Men det vil primært blive brugt i sommersæsonen. Jeg søger løsninger, som kan give størst mulig brugsglæde til en god pris og med en arbejdsindsats, der (forhåbentligt) er overkommelig. Det må gerne tage tid, og vi har også en del erfaring med husrenovering (også lofter og isolering). Bare ikke med sådan et ikke-helt-bolig-men-skal-stadig-kunne-bruges-projekt.
Huset er en landejendom fra 1930. Ideen er at lave noget diffusionsåben isolering/loftbeklædning - altså uden dampspærre, da jeg har kunnet læse mig til, at dette vil være bedre for et ældre hus, når loftet ikke skal være opvarmet normalt. Jeg forestiller mig denne opbygning:
- 50mm luft mellem tag og isolering (afstand skabt med ståltråd).
- 50mm diffusionsåben isolering (udfylder resten af spærbredden) (fx hamp)
- lægter på tværs af spær og yderligere 50mm isolering heri
- troldtekt agro plader yderst
Hvordan lyder det?
Bonusinfo - stueetagen er idag et 'værksted' og er allerede isoleret af tidligere ejer. Den bliver heller ikke opvarmet normalt og holdes blot frostfri. Her kommer der også til at være nogle værelser på lidt længere sigt.