Lugt fra køleskab

Jeg har overtaget en lejlighed hvor der er et indbygget køleskab. Der er en ret dårlig lugt fra køleskabet og jeg har prøvet forskellige ting, vask med eddike, citroner, æbler , køleskabs rens men syntes stadig det lugter, måske en smule mindre.

Det er et indbygget køleskab så virker ikke umiddelbart som om man kan skifte dryb bakke eller lign - se billeder.

Nogen forslag til hvordan jeg kan slippe af med lugten?

Og hvor havner den væske henne som måtte komme i det lille hul? Min tanke var at sprøjte fx Rodalon ned i det hul

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Væsken havner i en bakke som er placeret oven på kompressor. Her fordamper det, på grund af varme fra kompresser. og efterlader ofte lidt snask. Jeg tager en kopfuld kogende vand og hælder lige så stille ned i hullet. På den måde renses røret for snask og jeg regner også med at bakken desinficeret lidt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
For se om lugten fra det ev elmand foreslår, kan du proppe hullet til, og se om lugten stadig er der.
Husk at fjerne proppen bagefter.
Det kan godt være snask der er vandret om i kondensbakken bagved,  eneste måde at fikse det på er at tage skabet ud så bakken kan rengøres.
Således kan der også rengøres ordentligt under og bag skabet.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Er køleskabet proppet ind kan det også komme ud:

Ryk køleskabet ud og rengør grundigt hele vejen fra indvendige sider samt hullet til drypbakken på bagsiden som også skal rengøres grundigt når køleskabet i samme ombæring er rykket fri. En piberenser er perfekt til rensning af hullet fra køleskabet til drypbakken.

Når køleskabet alligevel er ude, så rengør grundigt alle flader med vand og brun sæbe. Grundig rengøring kan aldrig overdrives. 

I samme ombæring kan det kraftigt anbefales at ribberne på bagsiden grundigt støvsuges/rengøres så varmeudvekslingen ikke reduceres.

Rodalon er udmærket men er i denne sammenhæng at betragte som ”dulmevand”. Det overdøver lugten, men fjerner ikke årsagen.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis