Vandfast træ 16 mm til hobby

Jeg leder efter egnet materiale til at lave nogle dyr til haven. Jeg har set disse på Pinterest til inspiration, men hvilket materiale i 16 mm?
Billedet lånt fra Pinterest.

Når lysten driver værket
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vandfast træ findes ikke. Du skal lede efter vejrbestandigt træ, og så er eg eller lærk et godt valg.

Figurerne skal skal efterfølgende males med en passende maling. GORI vandbaseret træbeskyttelse er et godt valg.
Tak for svaret. Med vandfast tænkte jeg på krydsfiner eller kunstigt træ, der kan bearbejdes som træ. Jeg ved ikke om man kan lave sirlige ting i MDF. Det skal så males. Jeg maler gerne, bare jeg finder et egnet grundmateriale.

Når lysten driver værket
Skal træfigurerne bruges i haven skal du bruge massivt træ. Alle andre træprodukter overlever ikke vinteren uanset maling, lak eller andre mirakelmidler.

Et alternativ kunne være passende 100% kunststofplader du saver i facon.

Jem&fusk har kunststofplader i målene 80cmx120cm meget tæt på den tykkelse du efterlyser.
Tak for svaret. Skal det bearbejdes som træ? Sløver det værktøjet?

Når lysten driver værket
Som udgangspunkt sløver kunststoffer ikke skærende værktøjer, men ….:

Det er specielt elværktøj der kan udvikle varme hvor kunststofferne kan klæbe til værktøjet. Sæt hastigheden ned og fjern spåner løbende grundig inden du fortsætter.

Du kan både bruge fin- eller grovtandende klinger afhængig hvilken snitflade du ønsker, men rengøring af klingerne er lige vigtig.

Det samme gælder specielt pudshøvle. Dog skal du være opmærksom på at nogle kunststoffer kræver en anden stigning på klingen end ved bearbejdning træ.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også