Lukke bue i mursten

Hej hej. Så skal jeg ha muret op her og ha sat en dør i, ind til mit badeværelse.

Men hvordan gør jeg det korrekt?

Er det at pille buen ned og mure op. Eller kan jeg skære ud i buen og lægge en overligger ind som jeg mure op til?

Dørhullet er tegnet ind. Det er en 62cm dør.

Tak og god søndag :)

Vh.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal nok udføre en kombination, da det afhænger af det nuværende huls højde sammenholdt med hvor høj den færdige dør skal være.
Rantzau skrev den 14-06-2026 14:24:29

Du skal nok udføre en kombination, da det afhænger af det nuværende huls højde sammenholdt med hvor høj den færdige dør skal være.

Tak. Jeg har tegnet dørhullet ind på muren. 

Vh.

... jeg kan bare ikke se nogle mål.
Hvis det nye dørhul er det smalle som er tegnet over buen. 
Du murer op nedefra så det passer med døren, og så buen er støttet i begge sider. På vej op murer du i forbandt for hver 3-4 sten, lad det stå til næste dag. Så piller du 1 skifte ud så der er plads til overligger, murer den ind og venter 1 dag. 
Nu kan du pille den midterste del af buen væk. 
Du kommer så til at bevare en del af buen i begge sider.
Du kan også pille buen væk og mure helt op til overligger. Men så risikerer du at der falder enkelte sten ned længere oppe. Men det er jo bare at mure dem ind igen. 
Det kan sagtens bære opad imedens du laver denne øvelse-

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Rantzau skrev den 14-06-2026 14:54:51

... jeg kan bare ikke se nogle mål.

Nuværende hul højde 204cm. Og det nye dørhul bliver 210 cm. 

Vh.

Så ville jeg indmure en overligger i tegl over buen inden buen fjernes. Bredden er beskeden og med et passende overlæg kan murstenene godt bære uden sammenstyrtning mens overliggeren hærder op.

Derefter kan du fjerne buen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis