Tilføj panorama vindue i eksisterende hus - muligt?

Hej,

Jeg er ved at købe dette hus til et større renoveringsprojekt. jeg kunne rigtig godt tænke mig jeres tanker om budget for min renovering. Det er et stort projekt, og jeg har ca 1,5million budgetteret. 

Jeg har vedhæftet den nuværende plantegning, hvor huset desværre er indrettet ulogisk i forhold til lysindfald. Bryggers er placeret imod nordvest. Jeg vil derfor vende relativt meget rundt på planen og oprette stort køkkenalrum ud mod det sydvestvendte hjørne. jeg vil derfor flytte køkkenet, bryggers og lave nyt badeværelse. Der hvor jeg har tegnet med lyserødt vil jeg gerne lave et stort panorama-hjørnevindue ud til den omkringliggende naturudsigt. Jeg er i tvivl om hvor krævende det er for konstruktionen af huset at oprette et så stort vinduesparti, da det er et ​hus af ​ældre dato (1890) - vidues skal monteres på det hjørne af væggen som ses på billedet, hvor der pt ikke er noget vindue.

Der er en førstesal - her er min tanke at fjerne værelset til højre, så der i stedet skabes loft til kip i den nye stue/spiseområde. 

Hvad er jeres bud i grove træk på dette projekt?Jeg har selv forsøgt mig med følgende overslag men vil meget gerne have input omkring hvor realistisk det er.

Gulve i underetagen: kr 160.000,00
Nyt køkkenkr 200.000,00
vand og el til køkken / bad / entrekr 200.000,00
nyt badeværelsekr 300.000,00
panoramavinduerkr 300.000,00
ovenlysvinduer over stuekr 100.000,00
åbne til kipkr 100.000,00

Tak på forhånd :) 

Mvh 
Sophie 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Laver du det selv, eller skal i have håndværkere til det hele?
Du har stort set flyttet eller ændret alle vinduer og døre i huset, så der mangler i hvert fald en stor post til murerarbejde og pudsning af huset. Derudover mangler der penge til efterisolering og nyt varmesystem da det er utænkeligt radiatorerne kan blive stående hvor de er.

Selvbygger med stort S. 
Tænker at de massive ændringer af huset, med at flytte VVS installationer, ydervægge, bærende elementer m.v. er for meget af det gode. 
Det er nok billigere at fjerne alt ned til fundamentet og bygge op igen med ny konstruktion - eller måske at starte helt forfra, med nyt fundament.

Alternativ skal du genbruge en større del af det nuværende hus, ved at gå på kompromis med vinduesplaceringer, dører, rum-fordeling - specielt VVS delen.
Vi kan selv lave størstedelen af mure og pudsearbejdet. Vi har selv tidligere fuldspartlet en lejlighed samt sat køkken op uden problemer.

Vi vil forsøge benytte så meget som muligt af de eksisterende løsninger - et fremtidigt badeværelse vil oprettet hvor det nuværende er(håndværkere på) hvor entren inddrages i rummet. Hvad angår vinduer, så kan alle vinduer stort set bibeholdes og det er kun i køkken-alrum dette skal ændres (håndværkere til panorama vinduet).

Vi vil selv stå for alt nedrivning.

Hvad tænker I om det?
Mvh Sophie  
Både Superdij og Thomas Mygind har peget på nogle væsentlig punkter jeg ikke tror, kan holdes inden for dit budget.

Det er væsentlig forskel på makeover af en lejlighed og så en totalrenovering af et hus. Med en totalrenovering af et hus fra 1890 vil du med statsgaranti støde på overraskelser. 

Den slags overraskelser er sjældent billige.

Et andet punkt er, hvad kan området bære? Ligger huset i et eftertragtet område eller gælder særlige forhold du ikke har nævnt som kan retfærdiggøre at du kaster mange penge i projektet?

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis