Rørisolering spørgsmål - mulig asbest

Står med det her rør der som jeg ikke kan finde ud af om er isoleret med asbestisolering.

Det er ligesom brunlig indenunder det klæde.

Når jeg rører ved røret en halv meter fra bruddet føles det hårdt, men også som om at det kan give sig.

Er det muligt man kan have brugt Rockwool inderst også tyk pap udenpå for til sidst af bruge noget klæde af en art?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På de lige stykker vil rockwool være helt almindelig. Så brugte man noget i bøjninger som sagtens kan indeholde asbest. Kun ved at indsende en prøve kan du få sikkerhed. Men så længe det sidder bag maling er der ingen risiko. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 11-06-2026 16:48:47

På de lige stykker vil rockwool være helt almindelig. Så brugte man noget i bøjninger som sagtens kan indeholde asbest. Kun ved at indsende en prøve kan du få sikkerhed. Men så længe det sidder bag maling er der ingen risiko. 

Okay, tak for svar. Fandt et andet indlæg herinde der havde noget der mindede om mit: hessianlærred lignende med stykker af noget pap der sad klistret fast. Og det viste sig at være Rockwool.

Når jeg ser billeder af kiselgur herinde så ser det væsentligt mere porøst og rodet ud en det her.

Bygningen er fra 62. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis