Væghængt toilet korrekt montering

Nu har min VVS lavet lidt “sjove” løsninger så jeg dobbelttjekker lige en ting her :)

Mit toilet skal tilfældigvis monteres præcis ovenpå kloak hovedledningen. Dvs det grenrør der går op toilet bliver sat lodret, som ikke er optimalt.

Så spurgte jeg ham og man kunne dreje det lidt og så dreje bøjningen den anden vej og få det monteret så grenrøret for en vinkel.

Men VVS siger at væghængt toilet skal monteres præcis over afløb. Altså afløb præcist i midt.

Men når jeg ser et billede som dette, med afløbsrør som er drejet, siger min logik bare at man godt kan rykke det f.eks 5 - 8 cm til den ene side.

(Grenrør på foto mangler 45 g bøjning) 

Vh.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal ikke nødvendigvis monteres lodret over udløbet, men lagnt det bedste havde været du havde fået kloaken til at passe så udløbet blev lodret inden støbning i stedet for at skulle til at flytte de med bøjninger over gulv efterfølgende.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 09-06-2026 21:43:11

Det skal ikke nødvendigvis monteres lodret over udløbet, men lagnt det bedste havde været du havde fået kloaken til at passe så udløbet blev lodret inden støbning i stedet for at skulle til at flytte de med bøjninger over gulv efterfølgende.

Der er ikke støbt endnu. Så men der mangler gulvhøjde for at få det til at passe helt. Medmindre han kører grenrør lodret. 

Vh.

Superdiy skrev den 09-06-2026 21:43:11

Foto

Vh.

Det må gerne sidde lodret under toilet. Billedet af grohe toilet er jo blot et eksempel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Om man har et grenrør der sidder lodret og et 45 grader ,eller som der tit bruges to stk 45 grader vil jeg jo mene giver det samme .
som sagt i dit andet sp , anbefales det ikke at sætte lodret , men det er lovligt  , og vil i dette tilfælde være iorden , det vil ikke give nogen problemer
og kan se at du har fået skiftet de rør , så det er blevet lovligt nu
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis