Siemens opvaskemaskine er helt død

Vores gamle og trofaste Siemens opvaskemaskine vil pludselig ikke starte.
Displayet er helt dødt, og der sker intet, når jeg trykker på powerknappen.

Fejlen har været der siden i torsdags, men det var først i eftermiddags jeg havde lidt tid til at fejlsøge.
Jeg startede med at tjekke, at der rent faktisk er strøm til maskinen. Det er der!

Jeg opdagede, dernæst at der stod vand i bunden af maskinen.

Jeg tænkte straks, at pumpen sikkert var blokeret. Jeg fandt dog ikke noget foruroligende, da jeg tog bundfilteret ud. Jeg fik vandet ud, og gjorde maskinen ren.

Maskinen er dog fortsat helt død, og derfor gik jeg videre med at skille lågen af. Ved pt. ikke helt hvordan jeg får den samlet igen!!! Jeg vil tjekke powerknappen, som jeg ser har 6 benforbindelser. Der sker en forbindelse mellem ben 1 og 1a - men kun når jeg holder powerknappen inde.
Der sker en tænd/sluk funktion mellem ben 2 og 2a samt mellem ben 3 og 3a når powerknappen aktiveres på normalvis.

Hvad skal jeg ellers tjekke, og ikke mindst hvordan?

Hvad pokker er der galt?

Håber på nogle gode svar, som kan lede til at finde fejlen, så familien kan slippe for håndopvask.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du fået vandet væk der stod i bunden, er der vand der vil den ikke køre, men der burde stadig være lys i display,samt en fejlkode..

Det tyder mere på et defekt print, eller måske bare en sprungen sikring på styreprintet.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej je_ns

Ja, jeg har fået vandet væk der stod i bunden.

Det er en ældre maskine, så jeg tror ikke displayet kan vise andet end hvor lang tid der er tilbage af vaskecyklus.
Jeg har aldrig set nogle fejlkoder.

Hvor sidder styreprintet? Jeg har lågen skilt ad, og vil fortsætte fejlsøgning i aften, og lede efter styreprint og evt. sprungen sikring.
Styreprintet sidder typisk i højre side helt nede ved bunden, netledningen går direkte ind på styreprintet med et stik.

Er det en meget gammel maskine sidder styringen nok i lågen?

Styringen sidder i lågen, ​men jeg kan ikke finde ud af at åbne ind til printet.
Jeg uploader et billede senere på dagen.

Maskinen har model nr. SE35M563SK/69
Den maskine kan skrive fejlkoder. Hvis den registrer vand i bakken i bunden vil den skrive E15.

Hvis displayet er helt sort, lyder det som en elektroniks fejl. Selve styreprintet vil normalt side i bunden of en opvaskemaskine (som je_ns viser). Det vil være tilsluttet betjeningspanelet med et kabel. 
Annonce
Når der er strøm på maskinen og intet virker kan det være låge kontakt, eller at lågen ikke lukker helt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Eller måske en brækket ledning ?
Men er nu 99% sikker på styringen sidder nede i højre side, nede i hjørne, som på det billede jeg satte ind..

Hej igen

Tak for god hjælp indtil videre for at komme videre i fejlsøgningen og få vores opvaskemaskine vakt til live igen.

Jeg har nu taget et billede af det som jeg helt sikkert mener, er boksen som indeholder styreprintet, og dermed også en evt. sprunget sikring.

Boksen sidder øverst i lågen ude til højre.

Min udfordring er, at få åbnet boksen uden at splitte den totalt ad.
Jeg har forsøgt med en lille flad skruetrækker at åbne boksen ved at vride i det jeg tror er en åbne/lukke mekanisme nederst til højre i billedet.

Det er nu vidst mere eller mindre vredet i stykker uden at jeg kan mærke nogen forskel med at få låget af.
Jeg kan tydeligt se en printplade igennem nogle små huller i boksen, så jeg antager, at jeg reelt har lokaliseret styreprintet.

Men hvordan åbnes boksen?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis